Schaarste

  • Ronald Kruidhof
  • 11 juni 2014

Een tijd geleden kreeg ik de vraag om ook eens een blog te schrijven. Dat heb ik al een paar keer uitgesteld, want mijn tijd is schaars. En omdat ik over schaarste (scarcity) een boek aan het lezen ben is het wellicht leuk om dit blog daarover te schrijven. Bij ons betekent schaarste: ''samen slim omgaan met de schaarse kennis en vaardigheden van elkaar en de schaarse beschikbare tijd om een goed eindresultaat neer te zetten''. Twee voorbeelden:

1. Interne training
Met drie andere collega’s verzorgen we al een aantal jaren een cursus op het gebied van Enterprise Architecture (EA) om het aantal collega’s met EA kennis te verhogen (en die zijn schaars). Afgelopen donderdag was de derde van vijf bijeenkomsten. We vertellen dan over de stof en oefenen met een casus. Zo ontmoeten we ook veel collega’s uit andere service lines, die belangstelling hebben voor ons vakgebied. We eten dan met z’n allen en wisselen ervaringen uit over architectuur. Zo bouwen we aan ons netwerk, wat weer kansen biedt om kennis en ervaring op te doen.

We bieden de stof aan in behapbare brokken, zodat de cursisten het kunnen combineren met klantwerk. Hun tijd is immers ook schaars! Twee weken voor de sessie hebben we een voorbereidende call, waarin we de voorgaande sessie kort evalueren en de taken voor de komende sessie onderling verdelen. Komende sessie zitten twee collega’s in Duitsland en verzorg ik de cursus met m’n andere collega. Deze slack, het tegenovergestelde van schaarste, in het aantal facilitators zorgt voor de nodige continuïteit voor de cursus.

2. Een klantvraag
Het tweede voorbeeld is dat we in een bijeenkomst van één uur onze visie willen overbrengen naar aanleiding van een vraag van een klant. Ook kan er in een uur maar een kleine hoeveelheid informatie overgedragen worden. En in dat gesprek is de hoeveelheid ‘zendtijd’ nog schaarser. We maken vooraf een boekje met acht slides, met daarin een aanpak, inzichten, concrete aantallen, best practices en informatie over wat vergelijkbare klanten hebben gedaan. Al met al werken vijf collega’s mee, onder andere door informatie aan te leveren en het document te reviewen. De voorbereiding van het gesprek krijgt op die manier de volle aandacht. En wat buiten deze tunnel valt, zoals een blog, krijgt dan logischerwijs een stuk minder aandacht. We hebben een goed gesprek met de klant; het wordt ontvangen als “food for thought”, ook een schaars goed. Het helpt hem verder in het vorm geven van zijn project, wellicht met een rol voor ons.

Dit blog ligt nu in de ‘tunnel’. Ik wil het echt afhebben, omdat ik morgen op vakantie ga. Dan zal ik ongetwijfeld genoeg tijd hebben om het boek ‘scarcity’ verder uit te lezen.

De rode draad is dat we steeds gebruik maken van elkaars kennis en kunde om een goed resultaat neer te zetten, als consultants zetten wij altijd een stap extra als dat moet. Dat maakt ons werk meer dan de moeite waard. En interessant werk hebben we in overvloed. Of zijn onze collega’s schaars?

Ronald Kruidhof

Manager - Enterprise Architecture

Ronald doet voornamelijk opdrachten in de Financial Services Industry, daarin combineert hij projectmanagement en enterprise architecture op het snijvlak van business en IT. Hij is gecertificeerd in Prince 2 Foundation, green belt Lean Six Sigma en TOGAF 9 Certified. Ronald heeft technische informatica aan de TU in Eindhoven gestudeerd.

Van Business Course tot TOPper

  • Kevin van Lierop
  • 03 juni 2014
Naar boven