Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Schoenmaker blijf bij je #hashtag

  • Eelke-Jan Jongsma
  • 04 oktober 2011

Ken je op twitter de hashtag #modernespreekwoorden? Iedereen die twittert kan met deze hashtag zijn ideeën voor een ouderwetse spreek in een modern jasje tweeten. Zo kwam ik de tag "Schoenmaker blijf bij je #hashtag” tegen. Dit vrij toegepast op de accountant is: "Accountant blijf bij je les en doe waar je goed in bent.” In deze blog even een korte update van hoe we dit nu in de praktijk brengen bij Deloitte.

De ontwikkelingen staan niet stil. Dat geldt ook zeker voor onze controlepraktijk. De 'markt' is volop in beweging en bij veel van onze klanten speelt van alles en nog wat. Dit betekent ook voor ons: "never a dull moment". Voorheen had ik nog wel eens klanten waar het elk jaar weer 'busines as usual' was: niet al te veel bijzonderheden en stabiliteit in de cijfers. Dat is nu vaak anders: de gevolgen van de economische recessie zijn duidelijk voelbaar. Ik werk veel voor klanten in de public sector en daar is het onderwerp 'financiële positie en meerjarenperspectief' een belangrijk agendapunt. Dat het financieel nog steeds niet echt meezit merk je bij woningcorporaties (tegenvallende projecten), bij gemeenten (er moet fors bezuinigd worden) en in mindere mate ook wel in de onderwijssector (hogere loonkosten en minder compensatie vanuit het Rijk). Dit betekent dat we als accountant ook meer dan voorheen letten op de continuïteit: hoe ziet het financiële perspectief eruit en is dit houdbaar? Duidelijk een aandachtspunt voor onze controles.

Daarnaast werken we er aan om de kwaliteit van ons werk hoog te houden. En dit gaat niet vanzelf: daar moet hard voor gewerkt worden. Binnen Deloitte zijn er uitgebreide kwaliteitsmaatregelen om dit ook te waarborgen.

Naar de focus op onze bestaande klanten en de kwaliteit van onze dienstverlening zijn we ook gericht bezig met de markbenadering: waar liggen voor ons kansen en van welke klanten zijn we nu nog geen accountant, terwijl we dat wel graag willen zijn. Ook maken we aan het begin van het seizoen een careerplan: wat zijn onze persoonlijke ontwikkelpunten voor de komende periode en waar willen we over een paar jaren staan? Dit wordt per medewerker intern besproken en dit leidt tot individuele actieplannen.

Een leuke ontwikkeling is dat steeds meer accountants en ook Deloitters actief zijn met social media. Dit is overigens ook iets waar Deloitte zich onderscheidt ten opzichte van andere kantoren: Deloitte is duidelijk en prominent aanwezig op sociale media. Dit vind ik een goede zaak: daarmee maak je ook richting klanten en externe belangstellenden duidelijk waar je mee bezig bent en hoe je ' relevant' wilt zijn.

Ter afsluiting van deze blog nog een aantal mooie #modernespreekwoorden die ik heb gevonden:

• Wie de tweet niet eert, is de retweet niet weerd
• Over liken gaan
• Home tweet home
• De hond in de iPod vinden
• Schoenmaker, blijf bij je #hashtag
• Buiten je Facebookje gaan
• Je moet geen Apples met BlackBerry’s vergelijken
• Er met de iPad naar gooien
• Al is de tweet nog zo snel, de timeline achterhaalt ‘m wel
• Joost mag het tweeten
• In de app (of de @) gelogeerd zijn
• Iemand aan het timeline’tje houden
 

Eelke-Jan Jongsma

Manager Audit

Eelke-Jan | vader van 3! | accountant @ Deloitte | accountancy.startpagina.nl | volleybal | auto's | go for it! |

“Dit is kapot leuk, meester!” – Impact Day 2011

  • Jochem Koole
  • 03 oktober 2011
Naar boven