Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Service Design Bootcamp: de perfecte smeerolie voor samenwerking en kennisdeling

  • Frank van de Ven
  • 06 augustus 2015

Begin juli had ik het genoegen om een vijf daagse service design training bij te wonen in Milaan. De week werd georganiseerd door Deloitte Digital Italië en UK en had als doel de waarde van service design duidelijk te maken en om inzichtelijk te krijgen hoe service design kan worden toegepast in Deloitte-projecten wereldwijd.

Experience economy
Service design is een relatief nieuw vakgebied binnen de ontwerpwereld. Het is een praktische aanpak om, zoals de naam al doet vermoeden, nieuwe en waardevolle diensten te ontwikkelen. Waar we voorheen in een industriële, product-gestuurde wereld leefden, bevinden we ons nu in een experience economy: onze samenleving bestaat vandaag de dag grotendeels uit diensten. Deze diensten zijn feitelijk product-service systemen, omdat ze zich nog vaak manifesteren op een fysieke manier (lees: een device). Dit wordt de komende jaren versterkt door trends als the internet of Things, wearables en augmented/virtual reality. Service design vergt een nieuwe skillset die creatieve consultants zullen moeten hanteren om hun klanten zo goed mogelijk te helpen, om samen de wereld van morgen vorm te geven (en daarin relevant te zijn en blijven)!

Case
We begonnen de week met een integrale training rondom methodes, technieken en processen rondom service design. Daarnaast kregen we meteen een interessante case voor onze kiezen die we gedurende de week in teams zouden behandelen; ‘ontwerp een innovatieve dienst in de high-end modesector’. Hiervoor moesten we de eerder geleerde theorie meteen in de praktijk brengen, door bijvoorbeeld veldonderzoek te doen, customer journeys te mappen en een service offering uit te werken.

Best practices en challenges
Het was erg waardevol om met andere Europese Deloitters samen te werken. Zo besprak ik invalshoeken, best practices en challenges met collega’s uit Duitsland, Italië, Zweden, Spanje en nog vijf andere landen. Allen met compleet verschillende achtergronden. Maar allemaal met het doel om service design beter te begrijpen en toe te passen. Dit geeft een schat aan inzichten en aanknopingspunten voor onze dagelijkse bezigheden in Nederland. Een dergelijke vorm van peer-2-peer kruisbestuiving is een belangrijk aspect in de samenwerking van Deloitte praktijken wereldwijd om elkaar te kunnen versterken, ondersteunen en om samen initiatief te nemen.

Coaches
Gedurende de week waren een aantal internationale coaches aanwezig die vanuit hun eigen expertisedomein tips & tricks gaven. Dit gaf een extra dimensie aan de workshop omdat elk van deze experts op een andere manier in het service design vak is terechtgekomen. Zij hadden dan ook allemaal zo hun eigen ‘kapstokje’ aan kennis (zo waren er coaches die voor Deloitte jarenlang hun eigen start-up hadden, of juist al 17 jaar in dienst waren bij Deloitte en hun opgedane kennis willen delen en toepassen in de ‘nieuwe manier van werken’ die service/experience design met zich meebrengt).

Veel te kort
We eindigden de week met presentaties van onze uitgewerkte cases voor een jury, die elk team voorzag van feedback. Tegen die tijd hadden we elkaar al een stuk beter leren kennen: vooral in de avonduren, tijdens het uitgebreide Italiaanse dineren (aangevuld met de nodige rode wijntjes). Daarom leek de week veel te kort toen de afsluiting volgde. In ieder geval ben ik een mooi netwerk van Europese service design-minded collega’s rijker, wat de mogelijkheden tot samenwerking tot een open deur maakt. Deloitte faciliteert en stimuleert zulke vormen van kennisdeling op een proactieve basis, hierdoor blijf je jezelf ontwikkelen en wordt je uitgedaagd om de lat hoger te leggen – iets wat ik heel belangrijk vind in mijn werk!

Meet Frank! Klik hier

Frank van de Ven

Service designer

I’m a service designer. I facilitate strategic and creative processes and develop and visualise concepts. I get excited by designing user-centred services that truly add value for both the end-user and organisation.

    Snel leren in een inspirerende omgeving

    • Dave Kerstens
    • 28 juli 2015
    Naar boven