Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Social media is arbeidsvoorwaarde bij Deloitte

  • Deloitte Nederland
  • 16 mei 2011
Deloitte

Nog steeds worstelen veel bedrijven met de vraag hoe ze social media in hun organisatie moeten integreren. Zo niet Deloitte. Anno 2011 mag het bedrijf zich social media koploper in de accountancybranche noemen (en misschien wel ver daarbuiten?). Leuk natuurlijk, zo’n Big 4 2.0. Maar levert het de organisatie ook iets op?

Roos van Vugt, Social Media Manager bij Deloitte, beweert van wel. “Eén van de pijlers van Deloitte is innovatie. Social media kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Om onze klanten goed te kunnen adviseren, moeten wij weten wat er in hun branche leeft. Via forumsites, Twitter en blogs krijg je realtime inzicht daarin. Vroeger ging je in het archief op zoek naar de knipselkrant. Social media hebben als grote voordeel dat ze snel toegankelijk zijn, actueel en interactief.”
Voor de zakelijke markt heeft social media gebruik dus toegevoegde waarde, maar zeker ook voor de arbeidsmarkt, zegt voormalig Manager e-Recruitment Van Vugt. “Onze website werkenbijdeloitte.nl, waarin sinds 2008 diverse social media geïntegreerd zijn, blijkt een krachtig instrument in onze arbeidsmarktcommunicatie te zijn. Kandidaten waarderen het blijkbaar dat ze niet alleen ‘zendergerichte’ informatie van Deloitte aantreffen, maar ook de persoonlijke ervaringen van onze medewerkers. Sterker nog, ze verwachten tegenwoordig niet anders van hun eerste werkgever. Ik heb meegemaakt dat een student zei: ‘Als jullie verwachten dat ik mijn cv ga mailen, pas ik niet bij jullie. Via Google vind je alles wat je moet weten.’ Iets als ‘Het nieuwe werken’, waar mijn generatie nog mee worstelt, is voor hen helemaal niet nieuw. Het is ‘hun’ manier van werken, en social media maken die werkwijze mogelijk.”

Deloitte heeft inmiddels zakelijke accounts op alle grote platformen (Hyves, Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube), biedt medewerkers social monitoring tools en test momenteel een content sharing systeem waarmee informatie over Deloitte via haar medewerkers verspreid kan worden. Van Vugt is echter het meest enthousiast over Yammer, de incompany variant van Twitter: “Daarmee leren medewerkers elkaar makkelijker kennen, en kunnen ze eenvoudig kennis en successen met elkaar delen. Dat doen inmiddels al 2200 Deloitters.”

Junior controller Audit Judith Groen kwam mede dankzij social media in dienst bij Deloitte. “Toen ik me ging oriënteren op een werkgever in de accountancy, viel het me op dat Deloitte als enige kantoor erg actief was op social media. Ik heb via Hyves een bericht verstuurd met de vraag wat mijn mogelijkheden waren, en voor ik het wist zat ik met ze aan tafel.”
Ruim een jaar later maakt Groen dankbaar gebruik van de social media mogelijkheden van Deloitte. “Zelf was ik al actief met bloggen, en ik heb gevraagd of ze dit bij Deloitte een probleem vonden. Voor ik het wist kon ik mijn eigen blogs op werkenbijdeloitte.nl plaatsen. Daarin vertel ik wat ik zoal meemaak in mijn werk, informatie die ik zelf ook zocht tijdens mijn studie. Wat de taken van een accountant zijn vind je overal, dat het meer omvat dan alleen ‘vinken’ kan ik de huidige studenten laten ervaren. Blijkbaar wordt dat gewaardeerd, getuige de Blogaward die ik gewonnen heb. Natuurlijk kan ik niet zomaar alles opschrijven, ik laat elk blog eerst lezen door een manager die beoordeelt of er geen gevoeligheden instaan. Eerlijk gezegd vind ik die feedback wel fijn, ook om te weten wat wel en niet kan.”

Roos van Vugt herkent die onzekerheid, die blijkbaar niet alleen bij het management maar ook bij veel medewerkers leeft. “Daarom ben ik toch begonnen met het opstellen van een social media policy. Dat zullen sommigen conventioneel vinden, maar de ervaring leert dat als mensen weten wat de spelregels zijn het gebruik van social media toeneemt. En dat is mijn doel: ik wil iedereen binnen Deloitte aanjagen om de zakelijke voordelen én fun van social media te ervaren.”

Ontdek meer over social media binnen Deloitte op werkenbijdeloitte.nl.
 

Deloitte Nederland

Teaming-up in Saudi

  • Deloitte Nederland
  • 04 mei 2011
Naar boven