Social media is serious business

  • Aart Bijkerk
  • 10 juli 2012

Geen hype
Werken bij Deloitte heeft een belangrijk voordeel: regelmatig worden er interessante events en trainingen georganiseerd. Onlangs werd een interne social media training gegeven voor geïnteresseerden. Voor mij was dit een mooie kans. In vergelijking met collega’s werk ik voornamelijk voor de traditionele industrie met fabrieken en tastbare producten. De kernboodschap van de training: online communicatie is geen hype. Online communicatie wordt net zo gewoon als alle offline vormen van communicatie. Geldt dat vooral voor ’privé’ communicatie of ook voor zakelijk contact?

Dat we sociale media serieus moeten nemen, is de afgelopen maanden wel gebleken met de beursgang van belangrijke websites zoals LinkedIn en Facebook. Facebook vestigt zich met de IPO tussen de grote gevestigde partijen zoals autofabrikanten, oliemaatschappijen, voedselproducenten en chemieconcerns. Bij de beursgang werd Facebook gewaardeerd op 25x de omzet. Iedereen die een lesje corporate finance heeft gehad weet dat een dergelijke waardering gedreven moet zijn door explosieve groeiverwachtingen. Ik vraag me af welke stappen genomen zullen worden om die verwachting realiseren.

Volg je interesses en collega’s
Hoewel enkele collega’s opdrachten hebben binnengehaald via social media, is dit op dit moment nog niet vanzelfsprekend. Wel is de opkomst van crowdfunding een behoorlijk stap in de richting van zakelijk gebruik van sociale netwerken. Vooral voor sollicitanten bieden sociale media allerlei interessante mogelijkheden. Het kan helpen bij de voorbereiding van je sollicitatiegesprek. Bijvoorbeeld door voor het gesprek even op LinkedIn om te kijken wie er straks tegenover je zit. Wellicht zijn er raakvlakken die tijdens het gesprek kunnen worden benadrukt. Ook kan het interessant zijn om je toekomstige collega’s al te volgen op Twitter.

Zelf volg ik een aantal collega’s van verschillende afdelingen. Zo kan ik op een eenvoudige manier zien wat ze doen en welke onderwerpen hen bezighouden. In de Deloitte Twittergids staat een overzicht van Deloitters van alle disciplines die actief zijn op Twitter.

Deloitte is een voorloper in het gebruik van social media. Een recent voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om te solliciteren vanaf je smartphone door je LinkedIn CV op te sturen. Het zou me niet verbazen als de volgende stap een ‘motivatiebrief’ van 140 tekens is...

#ikbenbenieuwd

Aart Bijkerk

Business Analyst

Sinds september 2011 werk ik bij Deloitte Corporate Finance. Hiervoor studeerde ik Financial Management aan de Vrije Universiteit Amsterdam waar ik afstudeerde op de toegevoegde waarde van M&A adviseurs. Naast mijn werk studeer ik voor de CFA titel.

Mijn beroep: Ethical Hacker

  • Mike Lameree
  • 05 juli 2012
Naar boven