Sollicitatietips - part 2

  • Desirée Markus
  • 16 november 2012

Tip: Bekijk ook onze video's met sollicitatietips.

Waarom vind jij nou net die ene vacature zó uitdagend, inspirerend, dynamisch en vooral zo leuk? Als je dat functie-inhoudelijk en concreet onder woorden kan brengen, dan ben je klaar met je brief! Dat is mijn ervaring, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

Je motivatiebrief; wat wil je en waarom?
Als corporate recruiter pak ik bij een nieuwe sollicitatie als eerst het CV erbij, voor tips voor je CV zie mijn vorige blog. Ik ga in een paar minuten op zoek naar alle harde functievereisten, die de sollicitant op het CV heeft vermeld. Vervolgens lees ik nauwkeurig de bijgevoegde motivatiebrief. Bij het lezen van de brief ben ik dan niet zo ontzettend benieuwd in het ‘in zinnen je CV toelichten’ en ‘waarom nou Deloitte’, maar meer in het ‘waarom nou deze specifieke positie’. Het solliciteren op verschillende, uiteenlopende posities is daarom in mijn ogen een gemiste kans.

Waarom vind jij nou deze functie zo uitdagend, interessant en dynamisch? Welke ervaringen heb jij opgedaan in je studie, in je bijbaan of ergens anders, waarom jij deze functie ambieert? Probeer dat inhoudelijk sterk onder woorden te brengen. Ga op zoek naar jouw inhoudelijke aansluitingen met de functie die niet direct op je CV duidelijk te lezen zijn. Als het goed is staat namelijk op je CV al je afstudeeronderzoek, je relevante bijbaan en je relevante vakken gericht op de functie vermeld. Zorg in je brief dan voor nèt dat stukje extra inhoudelijke verdieping, wat je in je CV niet hebt kunnen laten zien.

Je motivatiebrief; is jouw beeld van de functie helder?
Kijk verder dan de vacaturetekst. Zoek door op bepaalde termen, die in de vacature zijn genoemd. Onderzoek bijvoorbeeld de algemene site van het bedrijf en bekijk de diensten die de afdeling levert. Wellicht vind je tijdens je online zoektocht, specifieke projecten die jouw beeld van de werkzaamheden kunnen verduidelijken. Misschien ken je mensen die werken in het betreffende team, die jij gewoon in je LinkedIn netwerk hebt zitten. Ga eens een kop koffie met die personen drinken en vraag dan ook dóór op de vraag ‘wat doe jij nou precies zo’n vijf dagen per week?’.

Gebruik de waardevolle informatie die je hebt ingewonnen in je brief. Je kan deze informatie linken aan jouw relevante werk-/studie ervaringen. Op deze manier maak je een extra inhoudelijke slag en tevens laat je zien dat je een goed beeld hebt van de functie waar jij op solliciteert. Niet alleen zorg je ervoor dat op deze manier jouw motivatie op peil is, zodat je sollicitatie een stuk overtuigender is, maar tevens ben je ook actief op zoek naar een functie die écht bij jou past. Wellicht nog belangrijker.

Last but not least
Let op je lay out, zinsbouw en je spelfouten. Ook daar wordt erg strak naar gekeken. Houd in je achterhoofd dat ieder rapport dat de deur uit gaat bij Deloitte, vlekkeloos en van hoge kwaliteit moet zijn. Spelfouten en slecht taalgebruik is dan ook iets wat we niet graag terug zien in een brief. Dit is uiteraard eenvoudig te ondervangen door je brief nog even goed na te lezen en deze door anderen te laten lezen.

Succes! Mijns inziens is je inhoudelijke motivatie één van de belangrijkste facetten van je sollicitatie met als uiteindelijke doel dat jij op de juiste plek wordt neergezet!

Desirée Markus

Recruiter

Desiree studeerde Psychologie van de Arbeid en Gezondheid in Organisaties aan de Universiteit Utrecht. Na haar studie is ze gaan reizen en is begin 2010 als Campusrecruiter voor Tax begonnen. Daarna werkte ze als Recruiter binnen Financial Advisory Services.

Een terugblik op de kick-off voor Business Course Audit & Tax naar Istanbul

  • Mina Reggani
  • 15 november 2012
Naar boven