“Spreek ik met Marien de Bruijn? Wij willen u graag een contract aanbieden…”

  • Marien de Bruijn
  • 16 september 2011
Het was al laat op de vrijdagavond toen ik door recruitment werd gebeld dat ik de selectiedag met succes had doorlopen. Het contract was al onderweg. Mijn plannen om te gaan stappen na een intensieve dag had ik al bijna in de ijskast gezet, maar ik had nu ineens energie voor honderd!
Rotterdam Kralingen werd wakker gebeld om Rotterdam centrum onveilig te gaan maken. Tuurlijk, er liepen nog andere dingen, maar ik had zowaar een aanbieding. Sterker nog, ik had gewoon een baan!Mijn verhaal over een vruchtbaar sollicitatietraject…
 
Toen ik begin februari terugkwam van een waanzinnige stage in Argentinië was mijn eerste weerzien met het Noordelijk Halfrond een 3-daagse overnachting op de bankjes van Dulles Airport, Washington. Lachen zo’n sneeuwstorm, zeker als je net je reis hebt afgesloten met een weekje Ipanema Beach. Gelukkig was het in Nederland slechts vijf graden onder nul, je begrijpt: de motivatie om te gaan solliciteren stond niet bepaald tot aan mijn lippen.
 
Toch had ik door mijn stage een aardig beeld van wat ik wel en niet wilde. Marketing is mijn achtergrond maar dat vind ik vaak te weinig fact-based en in de verzadigde consumptiemaatschappij verkoopt alles alleen nog in de bonus. Een adviesfunctie in die richting zou mijn eigenwijze karakter beter liggen. Het liefst ook nog met een tikkeltje online en user analytics erin. En veel klanten zien. En verantwoordelijkheid. Bestond dat wel? Ik kwam al snel bij de Big 4 uit. Maar eerlijk gezegd begreep ik geen hout van de verschillende functieprofielen op de websites. Er zat bij de meesten wel wat in. Bij Deloitte was het gevoel het best en een telefoontje via via met een manager over de functie-inhoud (aanrader!) verduidelijkte veel. Ik solliciteerde voor de afdeling Emerging Solutions bij Deloitte Consulting.
 
Op vrijdag 1 april stonden 30 man bij de receptie in Amsterdam onrustig aan hun automaatkoffie te slurpen. Ik had de weken ervoor met goed gevolg mijn online assessments voltooid en was blij dat ik vandaag het bedrijf beter kon leren kennen. De intensieve dag bestond uit drie gesprekken met recruitment/consultants/partners plus de mogelijkheid om met andere Deloitters over hun werkzaamheden te praten, tijdens lunch en borrel. Wij zaten de gehele dag in de green room op de derde, waar je de een steeds bleker zag worden en de ander juist drukker. Het was heel relaxed om even ervaringen te kunnen wisselen met mede-sollicitanten. Het was ook goed dat ik al gesolliciteerd had bij bedrijven waar ik niet aan de slag wilde, voorbereiding bleek vandaag wederom nuttig. Iemand die dacht dat je bij Strategy niet hoefde te Excellen viel vrij hard door de mand. In ieder geval werd een ding bevestigd: hier willen ze vooral dat je leuk vindt wat je doet, prestaties volgen vanzelf. Een filosofie waar ik me helemaal in kan vinden.
 
Nu ben ik al ruim vier maanden aan de slag en alles loopt op rolletjes. Bij mijn eerste project moest een nieuwe strategie worden bepaald om meer sales uit onze grotere klanten te halen. Hierdoor heb ik binnen een korte tijd veel mensen van door de hele organisatie heen leren kennen. De interviews en een stukje change management ervaring zijn mooi meegenomen. De afgelopen weken hielp ik bij een due diligence om de marketing en sales prestaties van een grote retailer door te lichten voordat deze binnenkort officieel in de verkoop gaat. En nu zijn we met een bid team hard aan het werk om een miljoenenopdracht bij de overheid binnen te halen. Verantwoordelijkheid en afwisseling, precies wat ik zocht…
 
Zelf vind ik het vooral belangrijk dat je je thuis voelt op je werk. Dat je projecten doet die je liggen. En dat je collega’s hebt waarmee je op vrijdagavond een biertje kan drinken. Websites en recruitment events zeggen wat dat betreft minder en de selectie dag vult dat goed op. Tuurlijk, bereid je er goed op voor, maar kijk die dag ook of je het werk en het bedrijf ziet zitten. En als je vragen hebt, let me know!
 
 
Ik zie je bij Deloitte,
 

Marien de Bruijn

Business Analyst

Marien is Business Analyst bij de Customer Solutions afdeling van Deloitte Consulting. Hij is momenteel betrokken bij een grote CRM implementatie. Daarnaast houdt hij zich bezig met projecten op het gebied van sociale innovatie en duurzaamheid.

Voor je plezier in een hamsterrad?

  • Bob Kars
  • 14 september 2011
Naar boven