Helpen met innoveren, in een hackathon voor de zorg

  • Deloitte Nederland
  • 03 juli 2020
Deloitte

Halverwege juni 2020 organiseerden Deloitte en vijf andere partijen de virtuele hackathon reSTART HEALTHcare. De hackathon staat in het teken van het versnellen van digitale innovaties die zorgen voor het herstarten van de zorg en verbeteren van gezondheid in Nederland. Lianne Duinkerken coachte een team en Mart van Zwienen nam zelf deel.

Mart deed tijdens zijn studie Business Informatics al eens onderzoek bij een ziekenhuis. Bepaald geen gebruikelijke plek om terecht te komen. ‘Dat was echt een persoonlijke keuze. Ik zie dat ziekenhuizen vaak met ondermaatse ICT systemen werken. Dat past in mijn beeldvorming niet bij een plaats waar levens worden gered. Daar wil ik mij graag voor inzetten. Toen een collega me op deze hackathon wees, hoefde ik niet lang na te denken.’

Ook Lianne raakte door een collega geënthousiasmeerd voor de hackathon. ‘Mijn coach binnen Deloitte doet veel in de zorgsector. Mijn werk bij Analytics & Cognitive, studieachtergrond Design For Interaction en mijn focus op het centraal stellen van de gebruiker leken hem perfecte ingrediënten om als coach van een team in dit project te stappen. En mijn ouders werken in de zorg, dat zorgt natuurlijk ook wel voor affiniteit. Via de Deloitte Impact Foundation kon ik deelnemen, het is fijn dat Deloitte ons de kans geeft om een deel van onze werkuren te investeren in dit soort initiatieven. Door onze kennis te delen, kunnen we het (kleine) verschil maken.’

Het designproces van zo’n hackathon verloopt gestructureerd. Er zijn uitdagers en oplossers. Die uitdagers formuleren uitdagingen, in dit geval 20, waar de teams een voorkeur voor konden uitspreken. Vervolgens gaan die teams in verschillende fases werken aan een oplossing, gedurende vijf dagen.

‘En dan ga je beginnen. Veel nieuwe gezichten, verschillende persoonlijkheden en natuurlijk een kersverse opdracht’, vervolgt Lianne. ‘Wat ik dan als coach als eerste initieer is een kennismakingsgesprek. Daarin leer je elkaar kennen, maar bespreek je ook normen en waarden. Breng je de zondagochtend met je gezin door, dan ben je vrij. Je merkt snel dat iedereen dit respecteert, doordat het besproken wordt. Tenslotte stemmen we af wanneer we de hack een succes vinden.’

Mart: ‘We zijn bij Deloitte al best gewend aan het werken in multidisciplinaire teams, dat is fijn. Waar ik met twee Deloitte collega’s vooral kennis meebracht op het gebied van business cases maken, gestructureerd werken en design thinking, wisten twee andere teamgenoten alles over de regelgeving en problematiek rondom medicijnen in Nederland. Een zelfstandig specialist in Rechten, die veel weet over het gebruik van patiënten data, maakte de groep compleet. Wij gingen samen aan de slag met een oplossing voor onnodige ziekenhuisopnames vanwege verkeerd medicijngebruik.’

Door de groep even uit het proces te trekken en een kritische vraag te stellen, verzinnen ze vaak zelf de oplossing. Dat is voor mij de magie van het coachen.

‘Het team dat ik coachte, werkte aan een oplossing voor mensen die in het zorgsysteem belanden in verband met schuldzorgen’, vertelt Lianne. ‘Dat verband is een maatschappelijk probleem te noemen en daarmee is de opdracht nogal breed. Mijn team had daardoor moeite met de focus. Dat is nu precies waar ik als coach mijn waarde kan laten zien, door de groep even uit het proces te trekken en een kritische vraag te stellen, verzinnen ze vaak zelf de oplossing. Dat is voor mij de magie van het coachen.’

In het team van Mart bleek ook design thinking de oplossing. ‘De uitdager had al een applicatie ontwikkeld. Wij hebben de applicatie een specifiek doel gegeven: een check op ongewenste wisselwerkingen bij medicijngebruik. Dat doelgerichte denken ben ik ook wel gewend vanuit mijn rol bij Enterprise Architecture. Wat ik het leukste vind? Dat we de uitdager écht een duw in de goede richting hebben gegeven. Dat levert zichtbaar veel energie op.’

Wat ik het leukste vind? Dat we de uitdager écht een duw in de goede richting hebben gegeven. Dat levert zichtbaar veel energie op.

Lianne: ‘Ook in de oplossing van het team dat ik coachte staat een app centraal. Eentje waar je anoniem het gesprek aan kunt gaan over geldzorgen als werknemer of werkgever. Het moet nog wel verder uitgewerkt worden hoor, maar dit initiatief zou al een enorme drempel wegnemen’

Deloitte Center for the Edge heeft dit initiatief opgestart en met verschillende ecosysteem partners waarmee we gezamenlijk de ‘Future of Health’ vormgeven.

Deloitte wil een actieve rol spelen in het gezondheidsecosysteem en samen met andere partijen zorg, verbeteringen versterken en versnellen. We zullen dat doen aan de hand van meerdere events: hackathons, ronde tafel discussies en dialogen met bestuurders. Met als doel de verschillende partijen in het nieuwe gezondheidsecosysteem bij elkaar te brengen, en samen te verkennen welke allianties waarde kunnen opleveren.

De verschillende partners binnen het ecosysteem zullen nu bekijken hoe ze de bedachte oplossingen kunnen adopteren en/of verder kunnen helpen. Samen herstarten we ons zorgstelsel en starten we met gezondheid voor elke Nederlander.

  • Hackathon
  • Healthcare
  • Consulting
Delen

Deloitte Nederland

Werken in een tijd van COVID-19

  • Deloitte Nederland
  • 29 juni 2020
DOT
x
DOT
Loading
-
...
Send
D.
Naar boven