Testing, testing, 1,2,3…

  • Ronald van Etten
  • 22 oktober 2012

Hoewel het natuurlijk niet helemaal in lijn is met de functie ‘Information Architect’, heeft het systeem integratietesten van applicaties toch zeker één of meerdere raakvlakken. Net zoals een goede architect dat in een systeem omgeving doet, bevindt een correcte tester zich precies in het midden van het project. Hoewel testers zich op die manier briljant positioneren, zijn zij wel vaak de gebeten hond als er te veel defecten boven water gehaald worden. Ondanks dit nadeel is het erg bijzonder om als 'kennis rots' van alles wat er speelt te fungeren.

Situatie schets
Een tester bij Deloitte Technology kan haast beschreven worden als een ‘bemoeial’, daar er binnen een project eigenlijk geen enkel gebied is waar geen vinger in de pap gehouden wordt. Bijvoorbeeld bij het definiëren van nieuwe functionaliteiten zijn twee teams elkaars 'tegenpolen'. Waar de projecteigenaar (business owner) natuurlijk zoveel mogelijk werkzaamheden gerealiseerd zou willen zien, zijn het de testers die op een subtiele manier kenbaar moeten maken dat de tijd om te testen beperkt is. De term bemoeial klinkt wellicht een beetje negatief, maar heeft ook zeker positieve kanten. Zo zijn er uitnodigingen voor activiteiten van alle verschillende teams binnen Deloitte!

Gouden medaille
Een gouden medaille voor het testwerk wordt op twee momenten uitgereikt. Dit is natuurlijk altijd een mooi gebaar en wordt dan ook zeker gewaardeerd. Vooral vanuit het team verantwoordelijk voor het geven van gebruikerstrainingen is geen compliment groot genoeg door de kennis van de verschillende systemen en vooral de eigenaardigheden. Een andere gouden medaille wordt initieel toegekend door het juist níét vinden van defecten bij het direct controleren van de opgeleverde functionaliteiten, waar dit het ontwikkelteam initieel gunstig gezind houdt, is het natuurlijk vooral niet de bedoeling om de testdoelstellingen te verloochenen. Na een dergelijke winstpartij (of zelfs tijdens) wordt er natuurlijk –net als bij zovele sporten– een vorm van controle uitgeoefend en kan de test negatief uitslaan, niet op het gebruik van doping, uiteraard, maar op het niet goed uitvoeren van de werkzaamheden!

Don’t shoot the messenger
Om teleurgestelde klanten te voorkomen is de beste optie natuurlijk om zo grondig mogelijk te testen, ondanks dat het ontwikkelteam dan wellicht (of vooral) niet de lachende derde is. Het aan het licht brengen van defecten geeft in ieder geval aan dat het test team doet waar ze voor zijn. Minder gunstig pakt dit uit voor het ontwikkel team, zij zijn namelijk degenen bij wie er aangeklopt wordt met alles wat niet naar behoren werkt. Dit kan er voor zorgen dat de onderlinge relaties een beetje verschuiven naar de categorie “Ooh nee he, daar heb je hen weer met hun gejammer”.

Samenvattend beschreef een projectleider de situatie van testers laatst als volgt: "Het is alsof we gewapend met slechts een paraplu een ravijn ingestuurd worden terwijl iedereen stenen naar beneden aan het gooien is". Ondanks dat geeft het gevoel van een correcte oplevering aan de klant mogelijk maken voldoende voldoening om de stenen te ontwijken als een soort ‘levend frogger’.

Ronald van Etten

Consultant

Afgestudeerd informatie architect @TUDelft ǀ Enterprise Architecture ǀ Kan moeilijk kiezen, vooral niet tussen Ajax en AZ, maar Barcelona staat op nummer 1 ǀ Heeft een van de weinige rustmomenten tijdens het autorijden ǀ Zoekt graag het randje op van wat toelaatbaar is ǀ Schroomt vooral niet om een weloverwogen mening te uiten ǀ Is zeker niet vies van slechte woordgrappen

Real Estate Strategy… Klinkt goed, maar wat is het precies?

  • Thomas Pons
  • 18 oktober 2012
Naar boven