That’s how we roll-(out)

  • Carlo de Jonge
  • 07 januari 2013

Een CRM implementatie in tientallen landen verspreid over alle continenten (m.u.v. Antarctica) voor één van onze grootste klanten in de farmaceutische industrie, een mooie uitdaging waar ik in deze blogpost graag wat over vertel.

Wie-Wat-Waarom?
Wie is er nu eigenlijk allemaal bij dit project betrokken, wat doen die partijen allemaal en wellicht de meest belangrijke vraag waarom wil de klant dit?

Startend bij de laatste vraag, waarom wil de klant nu eigenlijk een globaal CRM systeem? Voorafgaand aan dit project was het CRM landschap van deze klant erg gedifferentieerd; het ene land gebruikte de applicatie Artos, het andere land weer CRM Microsoft Dynamics en soms werd alleen Excel gebruikt. Om Sales en Marketing activiteiten en Reporting te kunnen standaardiseren moest er dus een globaal CRM systeem komen. In dit traject is voor de SaaS oplossing van Salesforce.com gekozen met een schil van Veeva eromheen dat specifiek is gericht op de farmaceutische industrie.

Nu duidelijk is wat de klant wil, is het zaak om de juiste mensen te zoeken voor zo’n globale roll-out. Natuurlijk heb je mensen met technische kennis van Salesforce en Veeva nodig om een globale oplossing te bouwen maar ook om specifieke lokale wensen, bijvoorbeeld als gevolg van regelgeving, te configureren. Verder is er een team nodig om het change proces te begeleiden door bijvoorbeeld e-learnings te maken, die de landen kunnen gebruiken om het nieuwe systeem onder de knie te krijgen. Daarnaast moet er ook nog een functioneel team zijn die de landen begeleid in het proces. Het mooie van Deloitte is dat al deze verschillende teams onder 1 dak te vinden zijn.

As-One
De voordelen van één team van Deloitte hebben zich al geuit in mooie resultaten voor deze klant. In een kort tijdsbestek staat er een globale CRM oplossing en zijn er al meerdere landen live gebracht. Deze trein is nog steeds op volle gang want in 2013 staan er al weer meerdere landen op de planning om live te brengen... That’s how we roll-(out)!

Carlo de Jonge

Business Analyst

Carlo de Jonge | Business Analyst binnen de Emerging Solutions tak van Deloitte Consulting | Achtergrond in International Business Administration en Entrepreneurship | Passie voor sport, reizen, en gadgets

Social Business Engineering

  • Jochem Koole
  • 03 januari 2013
Naar boven