Theaterinterventies in Consulting

  • Lisa Sleddering
  • 11 april 2014

Toen een aantal Deloitte collega’s afgelopen voorjaar in aanraking kwamen met bedrijfstheater, begon bij hen het vuurtje te branden. Zij zagen direct de mogelijkheden en hebben theaterinterventies inmiddels meerdere keren gebruikt bij projecten. Ze dachten ook: “Dit moeten meer collega’s zien!” Dat was de aanzet om een samen met een acteursbureau een speciale Deloitte-Proeverij te organiseren; in-company, op maat en toegespitst op de thema’s die bij de klanten van Deloitte spelen. Het doel van de proeverij was om een beeld te schetsen van wat theaterinterventies voor ons als consultants kan betekenen: Wat doen theaterinterventies? En hoe kunnen wij onze klanten hiermee van dienst zijn?

Wat is het doel van theaterinterventies?
Met behulp van bedrijfstheater kunnen wij veranderprocessen in organisaties versterken en versnellen. Of het nou gaat om de introductie van het Nieuwe Werken bij een bank, de WMO in een gemeente, of een reorganisatie bij een retailer, theaterinterventies zorgen ervoor dat bij mensen een knop om gaat; van woorden naar daden, van het hoofd naar het hart, van de bovenstroom naar de onderstroom. Bedrijfstheater maakt zaken bespreekbaar die meestal onbesproken blijven. Daarmee kunnen wij als adviespartij een veranderproces een flinke duw in de rug geven.

Wat houdt een theaterinterventie in?
Tijdens de Deloitte Proeverij hebben Human Capital collega’s op een interactieve manier kennis gemaakt met drie verschillende vormen van bedrijfstheater: Regietheater, Spiegeltheater en Toekomsttheater. De acteurs laten bij elke vorm een typische scene zien uit het bedrijf (in dit geval Deloitte), waarbij het publiek de mogelijkheid krijgt om de dagelijkse gang van zaken eens van de andere kant te bekijken. Zo wordt er bij Spiegeltheater een goede spiegel voorgehouden en mocht het publiek de acteurs helpen bij het voeren van een moeilijk gesprek tussen een consultant en opdrachtgever. Bij Toekomsttheater werd er gekeken naar Deloitte in 2034 en speelden Deloitte collega’s zelf een scene waarin duidelijk wordt hoe Deloitte eruit ziet over 20 jaar als we dan nog precies hetzelfde werken als dat we nu doen. Op deze manier kan men de discussie aangaan over de benodigde stappen die de organisatie moet nemen om in de toekomst succesvol te blijven. De combinatie van interactief theater en inhoudelijke discussies over de dagelijkse praktijk (the good and the bad) maakt deze interventie een leuke maar ook effectieve manier om de klant te ondersteunen in een verandering.

Wanneer wordt bedrijfstheater gebruikt?
Deloitte kan bedrijfstheater in vele verschillende (grote en kleine) verandertrajecten inzetten en in verschillende vormen en maten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Kick-Off sessie van een project, een visie- en strategie workshop of belangrijke draagvlakbijeenkomsten. Kortom, ben je op zoek naar een creatieve manier om een verandertraject een duwtje in de goede richting te geven, overweeg dan de mogelijkheid van bedrijfstheater bij Deloitte.

Lisa Sleddering

Consulting - Human Capital – HRT&T

Lisa Sleddering werkt sinds februari 2013 als Business Analyst bij Human Capital, in de Service Line HR Transformation & Talent Management. Ze heeft aan de Universiteit Leiden de Master Social & Organisational Psychology afgerond. In haar eerste jaar bij Deloitte heeft ze ervaring opgedaan in verschillende Competency en Talent management projecten.

De wereld rond in 12 uur – Een dag uit het leven van Mathilde Pluym

  • Mathilde Pluym
  • 02 april 2014
Naar boven