Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Tweemaal is scheepsrecht

  • Joep Ruiter
  • 07 februari 2012

Mijn carrière bij Deloitte is op een wat rare manier tot stand gekomen. In 2009 heb ik gesolliciteerd voor de Business Course van Deloitte Consulting. In die tijd moest ik nog anderhalf jaar studeren. Deloitte besloot om anderen, die dichter bij hun afstuderen stonden, de kans te geven om mee te gaan. Hoewel het telefoongesprek een afwijzingsgesprek was, hield ik er een goed gevoel aan over. De recruiter draaide er niet om heen. Hij eindigde zelfs met de zin “als je volgend jaar een stageplaats zoekt, moet je me even bellen”. Toen ik een afstudeerplaats zocht, wist ik direct wie ik kon bellen. En zo kwam het dat ik eind 2010 tegenover dezelfde recruiter aan tafel zat voor een sollicitatiegesprek.

Door mijn achtergrond en interesse wilde ik graag afstuderen op Cloud Computing. De Cloud Computing practice binnen Deloitte was hiervoor een ideale match. Na afloop van de sollicitatiegesprekken mocht ik een onderzoeksplan opstellen in overleg met de Vrije Universiteit en mijn stagebegeleider bij Deloitte.

De onderzoeksvraag werd: Wat is de invloed van Software as a Service (SaaS) op IT afdelingen van organisaties. SaaS, onderdeel van de Cloud Computing, is het afnemen van een softwarepakket als dienst. Dit houdt in dat je servers of computers hoeft te kopen voor de software, die huur je van een Service Provider. Je IT afdeling hoeft deze niet te installeren of onderhouden; heeft hier geen werk aan. Wat gebeurt er met die mensen? Worden die ontslagen? Anders ingezet? Door interviews en cases bij bedrijven probeerde ik hier samen met m’n begeleider van Deloitte antwoord op te geven.

Vanuit wetenschappelijke bronnen ben ik begonnen met het maken van een framework met activiteiten die IT afdelingen uitvoeren zonder gebruik te maken van SaaS. Gecombineerd literatuur over SaaS leidde dit tot een lijst met activiteiten binnen een IT afdeling die veranderd. De interviews bevestigden het beeld dat er andere activiteiten en skills nodig zijn met het gebruik van SaaS.

En wat gebeurt er met de mensen? In het geval van de cases was het antwoord niet zo spectaculair. Ze werden niet ontslagen, maar gewoon simpelweg ingezet op andere, nieuwe, projecten binnen de organisatie.

Natuurlijk was m’n scriptie niet het enige doel van mijn afstudeer stage. De stage gaf me de mogelijkheid om de consultancy, en vooral Deloitte, te leren kennen. Tijdens de stage heb ik veel leuke collega’s ontmoet en de ontspannen sfeer binnen Deloitte ervaren.
Toen Deloitte mij na afloop van m’n stage een contract aanbood, heb ik dan ook geen moment getwijfeld en het getekend. In september 2011 ben ik gestart binnen de Emerging Solutions Service Line van Deloitte en kon ik direct op Salesforce.com training in België.

Terugkijkend heb ik de juiste beslissing genomen om direct Deloitte te bellen voor een stage. Een erg leuke tijd gehad tijdens m’n stage, en nu ook tijdens m’n werk.

Bekijk hier het filmpje van het interview met Joep Ruiter op de Intern Talent Day.

Joep Ruiter

Business Analyst

Sinds september 2011 werkzaam als Business Analyst binnen de Emerging Solutions service line van Consulting. Joep is gespecialiseerd in cloud computing. @JoepRuiter

‘Busy season’ voor pensioen!

  • Marijn Eland
  • 06 februari 2012
Naar boven