Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Van 4000 medewerkers naar 4000 medewervers?

  • Martijn Kriekaard
  • 01 september 2014

Why should I choose you?
Het tijdperk waarin het initiatief van een sollicitatie bij de kandidaat lag lijkt steeds verder achter ons te liggen. De slogan “post and pray is passé” is zelfs al behoorlijk belegen. Echter zet de trend waarin kandidaten zich steeds meer opstellen als kritische klanten wel degelijk door; ”Why should I choose you?” is steeds vaker het devies.

Overigens worden bedrijven zelf ook steeds kritischer tegenover kandidaten. Steeds vaker vang ik het signaal op dat bedrijven zich afvragen; ”Selecteren we nu de beste uit de markt of moeten we het doen met de beste sollicitant; is dit wel de optimale match en wat is de voorspeller van succes?” (Misschien een leuke voor een volgend blog.)

Deze kritische houding van kandidaten (en dus bedrijven), de krapte op de arbeidsmarkt en het vaak ontbreken van een positief werkgeversimago heeft veel organisaties doen besluiten meer initiatief te nemen richting de kandidatenmarkt. Recruitment werd sales oftewel Talent Acquisition. “Wij verkopen een baan, een carrière of beter nog; een experience! Kandidaten zijn onze klanten en wij moeten onze klant kennen.

Relation based
Deloitte recruitment heeft deze stap naar Talent Acquisition al enige jaren geleden gezet. Onze proactieve aanpak is gebaseerd op het leggen van relaties en het verrijken van data; ”ken je klant!” Recruiters komen in contact met kandidaten via bijvoorbeeld events, onze bejubelde carrièrewebsite en onze Employer Branding activiteiten. Recruiters engagen deze contacten vervolgens op een carrière binnen Deloitte en weten deze kandidaten uiteindelijk binnen te halen; relation based Talent Acquisition

Onze uitdagingen

De wereld om ons heen verandert steeds sneller en Deloitte verandert minimaal zo snel. Zo biedt Deloitte steeds meer nieuwe diensten en innovatieve oplossingen voor haar klanten die op een hele andere manier worden geleverd; daar horen ook andere mensen bij. De profielen waar wij de komende jaren meer behoefte aan gaan hebben zijn niet alleen relatief nieuw voor Deloitte; ze zijn ook enorm schaars op de arbeidsmarkt. De uitdaging om onze Talent sales funnel gezond te houden wordt dus steeds groter!

Network based
Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat we de Talent sales funnel beter vullen?, en wie gaat antwoord geven op de vraag “Why should I choose you?”? Het antwoord hierop is dat we ons totale netwerk nog beter moeten benutten ten behoeve van Talent Acquisition; network based Talent Acquisition.

Ons netwerk benutten? Dat klinkt leuk maar wie of wat is ons netwerk eigenlijk? Ons netwerk is iedereen die wij kennen, intern- en of extern; onze klanten, onze leveranciers, onze internationale collega’s, onze 

flexibele krachten en bijvoorbeeld onze Alumni. Maar het meest voor de hand liggende netwerk is natuurlijk onze eigen medewerkers.

Buiten het feit (als het even mag….) dat onze 4000 medewerkers allereerst potentiële kandidaten zijn op al onze interne vacatures, beschikken zij over een enorm groot en relevant netwerk, kennen en begrijpen zij de instroombehoefte zelf het best, vertellen zij het authentieke verhaal en maken juist zij de match!

Deloitte match
In de zomer van 2013 is een project gestart om een nieuw referralprogram te ontwikkelen. Het doel: “van 4000 medewerkers naar 4000 medewervers”. Dit heeft geresulteerd in de livegang per mei 2014 van Deloitte match. Deloitte match is het nieuwe referral programma van Deloitte. 

Hoe Deloitte match tot stand is gekomen licht ik graag toe in mijn volgende blog.

Martijn Kriekaard

Talent Center of Expertise

Martijn werkt sinds 2006 bij Deloitte. Vanaf 2011 is hij onderdeel van het Talent Center of Expertise. Hij houdt zich vooral bezig met vraagstukken op het gebied van Talent Acquisition en sourcing voor DeloitteNL. Hij woont in Tilburg waar hij ook zijn studie commerciële economie heeft afgerond.

Van stagiaire tot werkstudent tot afstudeerstagiaire, het kan allemaal

  • Claudia ten Hoope
  • 27 augustus 2014
Naar boven