Van de tee naar de green op de werkvloer

  • Geertje van Keulen
  • 11 oktober 2011

KLM Open?
Een kleine twee weken geleden vond het KLM Open plaats: hét golf-event van Nederland. Deloitte Nederland is een van de sponsoren van dit toernooi. Eerlijk gezegd heb ik zelf weinig met golf en ik hoorde dan ook kort van tevoren voor het eerst dat dit toernooi plaats zou vinden. Vanuit DeloitteGolf was ik gevraagd hen te ondersteunen bij de online marketing. Een leuke uitdaging.

Ik was benieuwd wat me te wachten stond. Voor de golfwereld is dit toernooi iets waar men lang naar uitkijkt. Het toernooi is groots opgezet en het zijn dé golfhelden van nu die hieraan deelnemen. Een immens event, ook voor niet-golfers zoals ik. Voordat ik het wist zat ik er dan ook helemaal in. Wat mij het meest intrigeerde was het concentratievermogen, de spirit en het doorzettingsvermogen van de spelers. Een vier dagen lange inspanning om in zo min mogelijk slagen de bal in de hole te krijgen terwijl een massa rusteloze toeschouwers je op de vingers kijkt. Weer of geen weer. Een inspanning die wel iets weg heeft van werken bij Deloitte… In deze blog wil ik een vergelijking maken tussen het spelen van een golfwedstrijd en mijn ervaringen binnen Deloitte.

Warm draaien
De kick-off van het spel start bij de eerste hole. De gehele golfbaan ligt nog voor je. Het is van belang om in te schatten wat je kunt verwachten en hier een strategie bij te bedenken. Net zoals het oriënteren op de arbeidsmarkt. Bij dit spelletje is het belangrijk om op een rijtje te hebben wat je interesses zijn, waar je goed in bent en bij wat voor soort bedrijf je aan de slag zou willen gaan. Heb je deze zoekcriteria duidelijk, dan kan je gericht zoeken en heb je meer kans dat je ook daadwerkelijk iets vindt dat bij jou wensen aansluit. Zoek op verschillende manieren: maak bijvoorbeeld gebruik van je netwerk op LinkedIn, de verhalen op de website van het betreffende bedrijf en praat met medewerkers van het bedrijf om de sfeer te proeven.

Na het afleggen van de eerste hole, lijken de tweede en derde hole misschien een piece of cake: het opstellen van je CV en het schrijven van je motivatie. Twee holes die makkelijker lijken dan het in werkelijkheid is; pas op voor de bunkers. Je CV en motivatie zijn bepalend of je wel of niet door kan naar de volgende hole. Vermijd spelfouten, wees kort en bondig en niet onbelangrijk: zorg voor een personal touch in je verhaal. Het heeft mij erg geholpen om mijn motivatiebrief door te laten lezen door (kritische) mensen uit mijn omgeving.

Op naar de vierde hole: de sollicitatie. Ga hierbij uit van je eigen kwaliteiten, weet wat je competenties zijn en waarom juist die baan bij jou past. Maar wees je ook bewust wat je nog wilt leren. Een goede voorbereiding is het halve werk. Let tijdens je gesprek op je lichaamshouding, deze is belangrijk om een mooie swing te maken. Om de maximale slagkracht te behalen is het goed om ook interesse te tonen in je gesprekspartner en het bedrijf waar je solliciteert. Maar als je echt enthousiast bent, dan hoef je je hier geen zorgen over te maken, dan gaat dit van zelf!

Aan slag
Tijd voor een hole-in-one! De vijfde hole binnen Deloitte was voor mij de Landelijke Introductie Dag. Deze wordt maandelijks georganiseerd voor alle nieuwe Deloitters. Tijdens deze dag krijg je op een interactieve manier een duidelijk beeld van Deloitte als organisatie en ontmoet je veel collega’s die ook klaar staan om te beginnen aan hun nieuwe job.
De volgende hole is misschien wel de meest spannende: Je eerste werkdag. Op mijn eerste werkdag kreeg ik een overload aan met name praktische informatie: je ontmoet je nieuwe collega’s, je krijgt een impressie van de projecten waar je team mee bezig is, je wordt op weg geholpen met de informatiesystemen die binnen Deloitte gebruikt worden… Deze dag vloog voorbij en aan het einde van de dag was voor mijn gevoel de helft al kwijt. Dit overkomt iedereen, dus schroom ook niet om iets nog eens te vragen.

De zevende hole, tijd om je flight te leren kennen. Werken bij Deloitte is namelijk wel een teamsport. Een gezellige borrel of dinertje op z’n tijd werken zeker positief voor onderlinge verhoudingen. En dit zie je ook terug in de resultaten. Ik werk nu met zeven collega’s in een team. Zowel qua achtergrond en interesses is er een veel diversiteit. Hier leer ik veel van.

Voor je er erg in hebt, zit je helemaal in de Deloitte flow. Je hebt je werkzaamheden en bent hier volop mee bezig. Maar naar mijn idee bereik je de green van de laatste hole nooit. Het belangrijkste is om de bal in beweging te houden. Iedereen maakt wel eens een flop, hier leer je van en uiteindelijk kom je hier weer verder mee. Probeer altijd voor het maximale te gaan. Blijf jezelf uitdagen en blijf streven naar verbetering. Luister daarnaast ook naar de ideeën van anderen. Werken bij Deloitte is namelijk een echte teamsport!

 

Geertje van Keulen

Werkstudent Online Marketing

Maakt (werken bij) Deloitte online zichtbaar als werkstudente in het Online Marketing Team | Start in september met de master Communicatie, Beleid en Management aan de Universiteit Utrecht | Stimuleert sociaal ondernemerschap bij Utrecht SIFE

“Dingen!”

  • Judith Groen
  • 07 oktober 2011
Naar boven