Van een klein, jong ontwerpbureau naar Deloitte Digital. En geen seconde spijt!

  • Frank van de Ven
  • 08 maart 2015

Tot voor kort dacht ik dat Deloitte een groot bedrijf was dat zich bezighoudt met belastingzaken, accountancy en andere financiële praktijken. Dingen die ver van mijn interesses en professionele achtergrond afstaan. Na mijn studies aan de TU Eindhoven en TU Delft (waar ik industrieel ontwerpen studeerde), wilde ik niets liever dan een uitdagende baan als (service) designer, liefst in een klein, dynamisch bureau waar innovaties en het gebruik van nieuwe ontwerpmethodes en -technieken aan de orde van de dag zijn.

Ik vond dat bureau, in hartje Amsterdam, en heb daar met veel plezier 2,5 jaar gewerkt. In die periode heb ik veel bedrijven kunnen helpen om betere (online) diensten neer te zetten; daarbij is het faciliteren van het creatieve proces iets dat steeds belangrijker wordt in de wereld van vandaag; bedrijven dienen constant te innoveren om relevant te blijven voor de wereld van morgen.

Van een vriend die bij Deloitte werkzaam is, hoorde ik dat Deloitte bezig was om haar digitale tak uit te breiden. Deloitte Digital richt zich voornamelijk op het creëren en verbeteren van digitale diensten. Mijn interesse was op deze manier snel gewekt. Het spreekt me erg aan dat een ‘traditionele’ consultancy partij de strijd aan wil gaan met de (kleinere) communicatie- en designbureaus om ons heen. Die laatste zijn vaak wendbaar en flexibel door hun beperkte grootte, jong team en inspirerende werkomgeving. Hoe ga je daaraan het hoofd bieden?

Inmiddels ben ik twee maanden aan boord bij Deloitte en ik heb het antwoord: Deloitte kan de competitie aan omdat ze over een ongelofelijke klantportfolio beschikken en ontzettend veel expertise in huis hebben. Dat stelt ons in staat om complete digitale strategische projecten aan te bieden, van eerste visieworkshops tot (back end) implementaties. En omdat Deloitte zo’n gerespecteerde naam is binnen de consultancy wereld, werk je met belangrijke, senior stakeholders die draagvlak hebben om écht iets te veranderen binnen het bedrijf. Waar de projecten bij mijn vorige baan vaak uitmondde in een pilot – als die er al kwam – resulteren de projecten binnen Deloitte in complete transformaties. Niet alleen op digitaal gebied, maar organisatie-breed. De manier waarop de business is ingericht en teams zijn opgesteld kan veranderen door een nieuwe digitale strategie. Dat maakt het werken in deze projecten zo leuk!

De ‘angst’ dat het dynamische, jonge karakter van een klein bureau weg zou vallen, was gelukkig onterecht. We werken in kleine teams, vaak op een agile manier waar nauwe samenwerking centraal staat – zowel intern als met de klant. Hoewel je werkzaam bent in een organisatie van duizenden, voelt het toch klein en vertrouwd aan: precies wat ik belangrijk vind!

Tel daar bij op dat Deloitte Digital nauw samenwerkt met haar Amerikaanse, Engelse en Australische counterparts, de arbeidsvoorwaarden heel goed zijn, je in The Edge mag werken (het meest duurzame bedrijfspand van de wereld (!), een schat aan trainingen wordt aangeboden en dat het ontzettend snel groeiend is, ik kan met recht zeggen: dit is gewoon tof!

 

Frank van de Ven

Service designer

I’m a service designer. I facilitate strategic and creative processes and develop and visualise concepts. I get excited by designing user-centred services that truly add value for both the end-user and organisation.

Young Deloitter joins CFO for one day

  • Yaqing Sun
  • 03 maart 2015
Naar boven