Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Van honderdduizenden klanten interviewen naar last-minute voorraadmanagement

  • Ronald van Etten
  • 02 april 2015

"Can you please come back and help us?!"

"Ok, where are you?"

"Your desk, hurry!"

Geen enkel moment van rust, heerlijk! Net bijgelezen in de nieuwe fase van het project en alles direct alweer moeten laten vallen voor een urgentere klus. De dag begon met het doel om klantmeningen over een specifiek product te vertalen naar tastbare verbetermogelijkheden. Dit werd echter subtiel omgevormd naar het klaarmaken van meerdere markten voor het ontvangen van versie 2.0 van datzelfde product!

Sales gaan goed, heel goed; zo goed zelfs dat er een nieuwe fabrikant voor onderdelen bij moet springen. Natuurlijk was deze al gevonden, gecontracteerd en begonnen met het ontwikkelen; so far so good. Ware het niet dat door een grootscheepse marketingcampagne de voorraad veel eerder op raakt dan hij aangevuld kan worden met de nieuwe versie. Als er één doodzonde bestaat dan is dat het wel: geen voorraad meer hebben, maar wel tienduizenden klanten een product beloven... per week!

Kort samengevat luidde de opdracht: “betrek de juiste mensen in een war room en kom er niet uit voordat het geregeld is; vóór datum x”. Nu is dat voornamelijk beeldspraak natuurlijk, maar de deadline was vrij strak op zaterdagnacht. "Bedoel je niet de maandag erna?" werd gepareerd met “nee, maar bij nader inzien is de vrijdag ervoor beter”. Check; aan de slag!

Bij het begin beginnen dan maar, de focus op "small achievable targets". De helft van de betrokken personen was al begonnen met rennen, eerst maar eens orde introduceren. De targets (strategie) zijn duidelijk gedefinieerd, maar hoe worden die bereikt (roadmap/planning), wat moet daarvoor gedaan worden (job breakdown/werkplan), wie moet daarbij betrokken worden (stakeholder management) maar vooral: hoe krijg je iedereen mee (magic!). Dát is mijn leven op dit moment als Enterprise Architect: orde scheppen, in kaart brengen wat er wanneer gedaan moet worden, iedereen happy houden en vooral zorgen dat de neuzen dezelfde kant op blijven staan en we de goede kant op rennen!

In het kader van small achievable targets eerst maar eens een kop thee halen. Wat willen jullie, of is het leven als consultant niet jullie cup O’ tea?

Ronald van Etten

Consultant

Afgestudeerd informatie architect @TUDelft ǀ Enterprise Architecture ǀ Kan moeilijk kiezen, vooral niet tussen Ajax en AZ, maar Barcelona staat op nummer 1 ǀ Heeft een van de weinige rustmomenten tijdens het autorijden ǀ Zoekt graag het randje op van wat toelaatbaar is ǀ Schroomt vooral niet om een weloverwogen mening te uiten ǀ Is zeker niet vies van slechte woordgrappen

Collega Nadieh Bremer wint internationale prijs voor datavisualisatie

  • Nadieh Bremer
  • 01 april 2015
Naar boven