Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Voor de klas in de Bijlmer

  • Deloitte Nederland
  • 09 maart 2011
Deloitte

Alsof ik zelf ga solliciteren stap ik dinsdagochtend licht nerveus in de auto richting Amsterdam Bijlmer. Ik ga voor JINC, een stichting gesteund door de Deloitte Fair Chance Foundation, een sollicitatietraining geven aan VMBO scholieren. Hoe zou het bevallen om voor een klas 16-jarige pubers te staan en wat zou me te wachten staan in de Bijlmer?

Een half uur later word ik bij de deur van de school opgevangen door een leerling en naar een lokaal met trainers gebracht. Precies op dat moment gaat de bel en kom ik in een meute dringende pubers terecht. Het tafereel roept direct herinneringen op aan mijn eigen middelbare schooltijd. Ik zie kleine jongetjes met te grote boekentassen en een glinsterende beugel op weg naar een klaslokaal. Een verschil met mijn eigen Brabantse school is dat allochtone leerlingen hier eerder regel dan uitzondering zijn.

Na wat laatste instructies begin ik de training in een derdeklas VMBO met als specialisatie sport. Het merendeel van de leerlingen zit al onrustig heen en weer te schuiven, als een laatkomer binnenkomt. Tot mijn verbazing komt hij keurig een hand schudden. We starten de training met een introductierondje. Naast voetbal worden vooral gamen en “chillen” genoemd als hobby’s. Sommige leerlingen hebben een bijbaantje, maar veruit de meeste leerlingen hebben nog geen enkele ervaring met solliciteren.

Met mijn medetrainster speel ik vier keer een rollenspel. Eén leerling solliciteert en de rest van de klas beoordeelt hoe de kandidaat het doet. Het is een hele uitdaging om de aandacht van de leerlingen vast te houden. Dankzij de afwisseling van vragen in ons rollenspel en onze inleving in de rol van werkgever (o.a. winkeleigenaar, hovenier, manager van een promotiebureau) lukt dat gelukkig aardig. Ook geven we praktische tips over het opstellen van een c.v. en sollicitatiebrief. Aan het einde van de les beantwoorden we nog wat vragen en dan is het tijd voor de volgende klas.

Na nog een training van 1,5 uur zit ik weer in de auto onderweg naar mijn middagafspraak. De ochtend evaluerend realiseer ik me dat ik vroeger best wat beter had mogen opletten in de klas. Pas als je zelf aan de andere kant staat merk je hoe storend het is als een leerling met iets anders bezig is. Het meest waardevolle was echter de positieve energie die ik gekregen heb van de leerlingen, die ongeacht hun afkomst of achtergrond allemaal een bijdrage leveren aan de dynamiek in de klas.

Op de radio vang ik een discussie op rond de stelling dat de Nederlandse multiculturele samenleving mislukt is. Het contrast met mijn eigen ervaring in de ochtend kan niet groter zijn. Ik bedenk mij dat ik een aantal leerlingen het advies heb gegeven hun tweede taal (bijvoorbeeld Marokkaans) op hun c.v. te vermelden. Ik hoop maar dat een toekomstige werkgever net als ik de positieve aspecten van culturele diversiteit zal zien.
 

 

Ida Sanders werkt als voor Deloitte Consulting in Amstelveen en is actief binnen de serviceline Supply Chain Strategy.

Deloitte Nederland

Deloitte heeft vrouwen hard nodig

  • Deloitte Nederland
  • 08 maart 2011
Naar boven