Voor inclusie moet je met elkaar moeite doen

  • Deloitte Nederland
  • 20 juli 2020
Deloitte

Het is tijd om op te komen voor inclusie. Om de wereld te laten zien dat we elkaar aanvullen door anders te zijn. Samen zijn we sterker en beter. We kunnen veel van elkaar leren. Vandaar dat vijf Deloitte-collega’s hun ervaringen delen over ‘Diversity & Inclusion’. Jelle van de Wall (28), consultant Technology Strategy & Transformation bij Deloitte Consulting, vertelt hoe belangrijk de rol van grote bedrijven is.

“Twee jaar geleden gaf een event van Deloitte mij het laatste zetje om uit de kast te komen. Maanden, misschien wel jaren, had ik getwijfeld wanneer ik anderen zou vertellen waarmee ik worstelde. Ik was bang om een stempel te krijgen. Tot Deloitte-partner Leon Pieters tijdens een event over ‘Diversity & Inclusion’ het podium pakte om zijn verhaal over homoseksualiteit te delen in een zaal met meer dan duizend collega’s. Hij gaf het perfecte voorbeeld van kwetsbaar leiderschap en het maakte veel indruk op me. Nog diezelfde avond heb ik een deel van mijn vrienden ingelicht. Een grote opluchting want wat voor mij iets heel groots leek, bleek voor anderen slechts een klein feitje.”  

"Wat voor mij iets heel groots leek, bleek voor anderen slechts een klein feitje."

Het delen van herkenbare verhalen is volgens Jelle erg belangrijk. “Diversiteit is een kwestie van de keuze maken een afspiegeling te willen zijn van de maatschappij. Inmiddels zijn de onderzoeken niet meer aan te slepen waaruit blijkt hoe waardevol diversiteit voor een bedrijf is. Verschillende seksen, verschillende achtergronden en verschillende perspectieven zorgen voor meer creativiteit en innovatie. Maar een divers bedrijf is niet vanzelfsprekend inclusief. Voor inclusie moet je met elkaar moeite doen. Voor inclusie moet iedereen zich in de ander willen en kunnen verplaatsen, oprecht geïnteresseerd zijn en luisteren naar elkaar. Verschillende verhalen vertellen én horen.” 

Inclusie kun je mensen niet opdringen, vertelt Jelle. “Leuker en effectiever is het om op een ongedwongen manier begrip voor elkaar te kweken. Mijn broer werkt bij Deloitte Risk Advisory en daar hebben ze onlangs met een aantal collega’s een dag lang aan de Ramadan meegedaan. Van zonsopkomst tot zonsondergang werd gevast en Deloitte betaalde en bezorgde de iftar, de traditionele avondmaaltijd. Via een videocall hebben ze die avond gezamenlijk gegeten en ervaringen gedeeld met hun Islamitische collega’s. Ik kan me goed voorstellen dat een ervaring als dit veel doet voor het onderlinge begrip.” 

Inclusie kan niet van bovenaf en door een kleine groep bereikt worden, gaat Jelle verder. “We zullen het samen moeten doen. In Westerse landen wordt de druk op bedrijven om divers en inclusief te zijn verder opgevoerd, onder andere door Generatie Z. Deze talenten bestormen de komende jaren de arbeidsmarkt en zetten zich fanatiek in voor positieve veranderingen in de wereld. Ze verwachten ook van hun werkgever een grotere politieke rol in deze maatschappelijke discussie. En in Afrikaanse en Aziatische landen is de rol van grote bedrijven nog veel belangrijker. Onlangs hadden we met GLOBE, het Deloitte-netwerk voor mensen die affiniteit hebben met LGBT+, een wereldwijde PRIDE-call waar maar liefst 500 deelnemers aan meededen. Heel indrukwekkend en het werd mij toen nog duidelijker hoe moeilijk het politieke klimaat in veel landen vandaag de dag nog is. Deloitte probeert ook daar zowel een veilige plek voor alle werknemers te creëren als voor een inclusieve samenleving te staan. Als groot bedrijf kun je een vuist maken, de samenwerking opzoeken en landen op termijn meekrijgen in vooruitgang.”  

Deloitte Nederland

Ook een consultant in pak kan homoseksueel zijn

  • Deloitte Nederland
  • 20 juli 2020
DOT
x
DOT
Loading
-
...
Send
D.
Naar boven