“Wat heb jij nou bij Deloitte te zoeken?”

  • Marjolein Berends
  • 11 januari 2012

 “Wat heb jij nou bij Deloitte te zoeken?” Dat is de vraag die ik de afgelopen maanden het meeste gehoord heb als ik vertelde dat ik in oktober bij Deloitte ging beginnen. Ik heb onderwijskunde gestudeerd, en als onderwijskundige kun je eigenlijk overal aan de slag waar mensen leren. Niet alleen op scholen dus, maar ook in het bedrijfsleven. Want als een bedrijf wat wil veranderen, heeft dat vaak als consequentie dat de medewerkers wat bij moeten leren. En dat is precies wat de afdeling Learning Solutions doet waar ik nu werk.

Binnen Deloitte werkt het grappig genoeg andersom. Daar vragen ze eerst bij welke afdeling je werkt, en vraag twee is dan vaak welke studie je hebt gedaan. Als ik dan onderwijskunde noem, reageren mijn nieuwe collega’s met: “Oh ja, logisch dat je dan nu bij Learning Solutions zit!”

En inmiddels zit ik hier alweer drie maanden. Mijn eerste voorzichtige conclusie: de dynamiek is hier echt totaal anders dan wat ik voorheen gewend was. Dat begint al bij de praktische zaken: je hebt je werkplek altijd bij je, je staat ineens in de file in plaats van op de trein te wachten, je ziet je collega’s voornamelijk op vrijdag (en dan ook meteen allemaal tegelijk) en je LinkedIn-netwerk groeit zienderogen.

Er zijn zoveel dingen te doen naast je projecten bij de klant - van meedenken over innovatie tot goededoelenprojecten en van de meest fantastische cursussen tot discussiëren op Yammer, ook wel ons ‘interne Twitternetwerk’ - dat je meteen al keuzes moet gaan maken: wat wil ik eerst, wat doe ik later?

Want ja, die projecten bij de klant. Daar gaat het uiteindelijk om. Na een week was ik al ‘gestaffed’ (zoals dat heet). “Welkom in de intercity,” zei een collega. “Intercity?” zei een andere collega, “TGV bedoel je!”

En high-speed is het. Trainingen maken voor meer dan 4000 eindgebruikers in allerlei verschillende landen is op zijn minst een pittige klus te noemen. Met verbazing – en soms verbijstering – observeer ik mijn collega’s die al veel langer op het project zitten: zij navigeren tussen klant en Deloitte, tussen eisen, wensen en de opgestelde visie en krijgen het uiteindelijk allemaal voor elkaar.

Het is dus wel even wennen. Gelukkig zijn er ook dingen die in alle bedrijven hetzelfde zijn: massaal samen lunchen, een helpdesk die je kunt bellen, bedrijfsfeesten, collega’s die werkelijk de meest uiteenlopende studies hebben gedaan, koffie halen voor elkaar en heel veel lol.

Dus wat ik nou bij Deloitte te zoeken heb? Een onderwijskundige baan uiteraard, maar volgens mij kan ik hier vooral heel veel leren, zowel op inhoudelijk gebied als in mijn professionele ontwikkeling. En in het kader van een leven lang leren – wat toch een mooi onderwijskundig concept is – is dat een heel prettig vooruitzicht!

Lees hier meer over Human Capital en opleiding en ontwikkeling 

 

Marjolein Berends

Business Analyst

Marjolein Berends is werkzaam bij de service line Human Capital van Deloitte Consulting als business analyst Learning Solutions. Ze houdt zich bezig met opleiding en ontwikkeling op de werkvloer. Hiervoor werkte ze als onderwijskundig adviseur binnen het middelbaar beroepsonderwijs.

It's all about the money...deel 2

  • Michel Schep
  • 09 januari 2012
Naar boven