Een lerarenmaster combineren met leren als werkstudent bij Deloitte

  • Jackie Koster
  • 07 mei 2020
Jackie

Tijdens haar eerste master Business Administration aan de VU was voor Tax & Legal werkstudent Jackie Koster het moment aangebroken om na te denken over haar vervolgstap. De gestructureerde Jackie maakte een stappenplan. Haar eerste stap werd het regelen van een stageplek bij Deloitte. Een logische tweede stap zou bij Deloitte starten als analist na het afstuderen zijn. Haar focus lag al jaren op business, maar na een burn-out aan het begin van haar master, vond ze het verstandig om ook andere opties te verkennen.

“Al snel hoorde ik tijdens mijn studie van de Big 4. Een werkstudentschap bij Deloitte klonk dan ook als het perfecte plaatje. Een goede vriend van mij werkte bij Gi3, een onderdeel van Tax & Legal bij Deloitte. Tax & Legal lijkt als vakgebied met een Business Administration achtergrond misschien niet de meest logische keuze, maar die vriend heeft ook geen fiscale achtergrond. Hij vertelde me dat hij veel met duurzame projecten bezig is. Mede dankzij hem, heb ik uiteindelijk gesolliciteerd en startte ik als werkstudent voor drie dagen in de week.

Het maatschappelijk verantwoorde vanuit m’n studie en de focus op duurzaamheid bij Deloitte spreken mij aan. En ik help graag anderen. Zo begon ik andere opties dan Deloitte te overwegen. ‘Wat dacht je van docent Bedrijfseconomie (voormalig Management & Organisatie)?’, hoorde ik om mij heen. Dat vond ik een goed plan, zo startte ik na het behalen van mijn eerste master met de tweede, om een eerstegraads lesbevoegdheid te krijgen.

  • Jackie Koster

Ondertussen had ik me op de VU in strategische vraagstukken met een focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen gespecialiseerd. Na een half jaar kreeg ik de vraag: ‘Wat zijn je plannen als je klaar bent?’ Ik had het reuze naar m’n zin en wilde graag blijven, maar zou ook gaan starten met de lerarenmaster. Bij hoge uitzondering mocht ik voor één dag in de week blijven werken.

Aangezien mijn voorgaande opleidingen in het Engels waren, besloot ik om tevens het plusprogramma ‘World Teachers Programme’ te gaan volgen. Hierdoor geef ik niet het Nederlandse vak ‘Bedrijfseconomie’, maar Business Management en BTEC - een carrière en business-georiënteerd vak - op The International School of The Hague.

Jackie Koster
Met een burn-out verleden is het nu juist belangrijk om de balans te houden tussen werk en leren.

Maandag: colleges volgen in Leiden, dinsdag, donderdag en vrijdag lesgeven in Den Haag en op woensdag werken bij Deloitte in Amsterdam. Met een burn-out verleden is het nu juist belangrijk om de balans te houden tussen werk en leren. Het was niet altijd makkelijk, maar het gaat me redelijk goed af.

Ik houd alles gescheiden. Ik ben in principe altijd bereikbaar op mijn telefoon, maar e-mails lees ik alleen op de daartoe bestemde werkdagen. Om dit voor mezelf ook haalbaar te maken, heb ik, in tegenstelling tot de meesten om mij heen, alleen mijn persoonlijke mail op m’n telefoon. Dit was zeker niet makkelijk in het begin, want wat nou als iemand me echt nodig heeft? Gelukkig weet iedereen om mij heen dat ik op sommige dagen beter bereikbaar ben dan op andere en daar heeft iedereen begrip voor. Het zogenoemde ‘probleem’ zit alleen in mijn hoofd. Al blijft het lastig dat je nergens alles mee krijgt.

  • Jackie Koster

Door de gevolgen van COVID-19 moest ik niet alleen thuiswerken voor Deloitte, maar moesten ook de lessen online gegeven gaan worden. En mijn inmiddels geplande stage in het buitenland werd gecanceld. Weg was het strak geplande schema. Alles gescheiden houden blijkt toch ook nu voor mij de oplossing. Ik hoor veel om me heen dat de verleiding groot is om het alledaagse leven te mixen met werk; even de was tussendoor of nog even wat mails checken in het weekend. Door juist nu dat onderscheid te maken, zorg ik ervoor dat geen van allen te veel wordt.

Ondanks het gemis van elkaar kunnen zien in het echt, zijn er ook leuke aspecten van het online lesgeven, zoals de mogelijkheid om online functies te gebruiken in de klas. Ik kan mezelf daarmee verder ontwikkelen als docent. De grootste vraag van menig leraar op het moment is: ‘hoe weet ik dat mijn leerlingen ook daadwerkelijk leren?’ Die focus kan wat mij betreft nog meer belicht worden in het zakenleven. Bijvoorbeeld in teamverband; heeft iedereen voldoende werk of juist te veel? Hoe houden we bij wie wanneer wat doet? Niet omdat we ons team niet vertrouwen, maar zodat het werk niet te veel wordt en we elkaar niet vergeten.

Nu het einde van ook deze master nadert, wordt het tijd om te kiezen: Deloitte, docent, of misschien zelfs beiden?”

  • Tax
  • Legal
  • Werkstudent
Delen

Jackie Koster

Werkstudent Tax & Legal

Jackie is werkstudent bij Gi3, een onderdeel van Tax & Legal bij Deloitte. Daarnaast volgt zij een lerarenmaster en is zij part-time docent Economie.

Je passie voor IT combineren met je interesse in finance

  • Joram Boland
  • 29 april 2020
Joram Boland
DOT
-
DOT
Loading
-
...
Send
D.
Naar boven