Werken als Manager MKB Accountancy & Advies

  • Linda Kole - Scheenaard
  • 12 juni 2018
Linda

Ik groeide op in een ondernemersgezin. Aan de keukentafel werd tijdens het avondeten regelmatig nog even gesproken over de zaak. Had die debiteur nog betaald? Hoe gaat het met het personeelslid die gisteren ziek naar huis is gegaan? Is die opdracht nog op tijd afgerond? Is de lekkage verholpen? Het was mij al snel duidelijk: een MKB ondernemer houdt zich overal mee bezig en het is absoluut geen 9 tot 5 baan. Maar hoe fijn is het voor een ondernemer als je iemand hebt waaraan je de financiële vraagstukken kunt toevertrouwen en zelf bezig kunt zijn met het ondernemen?

Van stagiaire naar manager

Als onderdeel van mijn opleiding HBO Bedrijfseconomie heb ik gesolliciteerd op een meeloopstage bij Deloitte MKB Accountancy & Advies. De informele sfeer en de type cliënten sprak mij erg aan. De stage beviel zo goed dat ik vervolgens als ideale bijbaner ben blijven werken en mijn afstudeerscriptie bij MKB Accountancy & Advies heb geschreven. In de loop der jaren heb ik diverse functies doorlopen. Inmiddels ben ik manager.

Als relatiemanager binnen MKB Accountancy & Advies ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen cliëntenportefeuille en de aansturing van het team in Den Haag. Mijn cliëntenportefeuille is heel divers; een handelsbedrijf in vlees, modewinkel, ondernemingen met vastgoed en verkoop van kavels, carrosseriebedrijf en bijvoorbeeld Landgoed & Golfbaan Tespelduyn. Iedere cliënt én onderneming is weer anders. Dat maakt mijn werk heel afwisselend, geen dag is hetzelfde! Naast het samenstellen van de jaarrekeningen ondersteun ik mijn cliënten op zowel zakelijk als privé vlak (denk aan fiscale aangiften, begrotingen, managementrapportages en KPI's).

Relatie met de klant

Ik bedien veel familiebedrijven, DGA gestuurde MKB-ondernemingen en vermogende particulieren. Het MKB trekt mij aan omdat je dicht bij de ondernemer staat, samen een goede strategie uitzetten om te komen tot passende oplossingen voor de onderneming. Vooruitkijken en focus is hierbij belangrijk.

Samen met mijn cliënt maak ik een controlleragenda met daarin de afspraken voor het komende jaar. Wanneer moet bijvoorbeeld de managementrapportage gereed zijn en wanneer wordt deze besproken? Maar ook andere onderwerpen zoals bijvoorbeeld voorraadbeheer, HR beleid, kostenreductie, financieringen, liquiditeit, automatiseringsmogelijkheden en fiscale wet- en regelgeving. Ook adviespunten staan op de agenda zoals bijvoorbeeld het verkoop klaar maken van de onderneming en bedrijfsoverdracht binnen de familie. Hier komt heel wat bij kijken, niet alleen op financieel vlak maar ook in de emotionele sfeer. Aan mij de mooie taak om de familie hierin te begeleiden.

De jaarrekening wordt steeds minder belangrijk, want die gaat over het verleden. Belangrijker is: hoe gaat het nu met de onderneming en waar is bijsturing nodig? Hierbij is de relatie met de cliënt essentieel. Vertrouwen is voor mij een kernwaarde. Zonder vertrouwen kun je naar mijn idee geen goede dienstverlening verlenen. Op zijn tijd met een cliënt naar bijvoorbeeld een Oesterparty of naar het EK Hockey maakt het ook persoonlijker.

Een opdracht doe ik natuurlijk niet alleen

In ons team zijn circa 40 mensen werkzaam. Het is een team van jonge medewerkers, die na werktijd nog wel eens wat leuks gaan doen, zoals borrelen of bijvoorbeeld karten. We hebben binnen ons team accountants, fiscalisten en collega’s die thuis zijn in automatiseringsprocessen.

Bij de uitvoering van de opdrachten worden de collega’s in verschillende teamverbanden ingezet. Afhankelijk van de omvang en complexiteit van de opdracht worden de teams samengesteld, waarbij training on the job dagelijks plaatsvindt. Ik ben ook coach van een aantal collega’s. Samen bespreken we hoe de performance van de betreffende collega gaat, waar loopt hij/zij tegen aan, wordt de collega op de juiste opdrachten ingepland en hoe zijn/haar carrièreperspectief is. Het is ontzettend leuk om collega’s te zien groeien en hen hierin te kunnen ondersteunen en verder te kunnen helpen.

Hoe zien mijn werkzaamheden er uit?

Naast het bedienen van mijn cliëntenportefeuille vervul ik ook nog andere taken voor het MKB team in Den Haag. Zo bewaak ik de planning, behartig ik de HR zaken, ben ik facilitator bij interne cursussen van Deloitte en verricht ik commerciële activiteiten en acquisitie. Mijn werkdagen zijn dus dynamisch, met veel contact met cliënten en collega’s waarbij samenwerken essentieel is.

In mijn rol als accountant en adviseur ondersteun ik met mijn team cliënten bij jaarrekeningen en aangiften maar ook bij de bedrijfsvoering van de onderneming. Ik probeer zoveel mogelijk bij de cliënt op locatie te zijn, daar gebeurt het uiteindelijk allemaal! Hierdoor zie en ervaar jezelf ook hoe een en ander loopt bij de onderneming, waardoor het voor jezelf meer gaat leven en je nog beter kunt adviseren. Daarnaast is het ook super om te zien als je de resultaten van jouw advies terug ziet. Dat maakt je trots!

  • Mkb
  • Familiebedrijven
  • Startups
  • Accountant
Delen

Linda Kole - Scheenaard

Manager MKB Accountancy & Advies

Ik ben 30 jaar en woon in Den Haag. Als manager ben ik werkzaam in het MKB Accountancy & Advies team van kantoor Den Haag. In februari 2008 ben ik begonnen als meeloopstagiaire bij Deloitte, hierna heb ik diverse functies gehad. Sinds 2015 ben ik ingeschreven als AA accountant. In mijn vrije tijd tennis ik, houd ik van een goed glas wijn en (verre) reizen.

Best Friends Day: deze vrienden werken bij Deloitte

  • Deloitte Nederland
  • 08 juni 2018
Naar boven