Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Werken of ‘ontmoeten’ in het kantoor van de toekomst

  • Tim Sluiter
  • 15 oktober 2012

Wat wil de (young)professional als het gaat over zijn of haar toekomstige werkomgeving? Is er nog wel een kantooromgeving nodig? Wij kunnen immers altijd en overal werken met een smartphone en laptop.

Deze en andere vragen hebben mij de afgelopen twee jaar bezig gehouden toen wij het huisvestings-concept van ons nieuwe kantoor op de Zuidas aan het ontwikkelen waren. Dit was een intensief en zeer inspirerend proces waar we ook de huidige medewerkers van Deloitte actief bij betrokken hebben. Op dit moment zijn de ontwerpen gereed en wordt er op de bouwplaats hard gewerkt om de verhuizing, die eind 2014 gepland staat, mogelijk te maken. Het nieuwe kantoor aan de Zuidas wordt een lichte, transparante en inspirerende werkomgeving. Hierbij is ‘ontmoeten’ het key-element. Niet alleen het ontmoeten van collega’s maar ook van klanten en onze ‘buren’: de medewerkers en studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Er is in het gebouw veel ruimte om deze verschillende ‘ontmoetingen’ mogelijk te maken. Centraal hierin is het grote atrium dat als ‘hart’ in het gebouw ligt. Maar denk ook aan een state of the art vergadercentrum, grand café, espresso bar en divers lounge- en werkplekken in de algemene ruimten. Ook aan de gezondheid van de medewerkers is gedacht. Zo is het gebouw voorzien van een interne Fitness Club en is er extra geïnvesteerd in een goed binnenklimaat op de kantoorvloeren door het toepassen van o.a. een klimaatplafond. Onlangs is het gebouw gecertificeerd -als eerste gebouw in Nederland- met het hoogst haalbare duurzaamheidslabel, namelijk: BREEAM Outstanding.

 

Ook op de kantoorvloeren is ‘ontmoeten’ en samenwerken een terugkerend thema als het gaat over de inrichting. De medewerkers komen in teamzones te zitten waarbinnen ‘open’ flexplekken worden gerealiseerd. Deze open flexplekken worden ‘ondersteund’ door diverse soorten ‘besloten’ concentratie-, overleg- en belruimten. Ook zijn er diverse pantry’s met zitjes en loungeplekken voor informeel overleg.

Er is dus een zeer gedifferentieerd aanbod aan soorten werkplekken op aanwezig. Door dit maximale aanbod van verschillende soorten werkplekken is er op elk moment van de dag door de medewerkers een werkplek te vinden welke op dat moment het beste past bij zijn of haar activiteit. We spreken hier dan ook van een activiteitgerichte indeling.

In de toekomst zullen er wellicht vijf generaties medewerkers tegelijk op een vloer werken. Door deze activiteitgerichte indeling ontstaat een zeer flexibel kantoor. Hierdoor zal zowel de huidige- als ook de toekomstige medewerkers altijd een prettige werkplek weten te vinden en is het kantoor maximaal op de toekomst voorbereid.

  

 

Tim Sluiter

Manager

Tim Sluiter heeft zowel HTS-Bouwkunde als de studie Bouwkunde aan de TU-Delft afgerond. Daarna jaren gewerkt bij verschillende architectenbureaus als ontwerper en projectmanager. Sinds 1 december 2010 werkzaam bij Deloitte op de (interne) afdeling property management. Samen met drie collega’s zorgt Tim voor het beheer- en de ontwikkeling van de kantoren van Deloitte Nederland. Als property manager is hij verantwoordelijk voor het nieuwe kantoor van Deloitte aan de Zuidas welke eind 2014 haar deuren zal openen.

Hello working life, goodbye student life

  • Dennis Bouten
  • 11 oktober 2012
Naar boven