Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

“You like spicy food?”

  • Kenneth van Wanrooij
  • 17 november 2015

Best een belangrijke vraag als je voor je werk naar China gestuurd wordt. Betreft ook meteen een van de voordelen van werken in Shanghai: onbeperkt toegang tot de beste keukens uit de hele wereld.
De aanleiding hiervoor was een project van in totaal bijna acht maanden in opdracht van een Amerikaanse multinational. In deze periode hebben wij met een team van gemiddeld zes man de klant geholpen om fact-based inzicht te creëren in waar zij haar nieuwe winkels het beste kan openen, welke winkels er naar behoren presteren en waar het verbeterpotentieel ligt. Omdat het specifiek om de strategie binnen de Chinese markt ging, was natuurlijk noodzakelijk om vanuit het hoofdkantoor in Shanghai te werken.

“Yes sir. Yes sir.. Yes sir…”
Zowel qua locatie als qua cultuur kom je letterlijk aan de andere kant van de wereld terecht. Op de werkvloer merk je hier al snel zowel de positieve als mindere kanten van. Aan de ene kant is men veel volgzamer (het antwoord is altijd “ja”) en respectvoller naar elkaar, maar aan de andere kant werkt het een stukje creativiteit en mee denken tegen. Als nuchtere Brabander niet altijd de makkelijkste klanten om mee te communiceren, maar wel een leuke leerschool.

“Go left! No, other left!”
Een extra bijkomend voordeel is dat je toch al snel een paar woordjes Chinees oppikt. Zo kan ik prima vertellen wat “linksaf”, “rechtsaf” of “rechtdoor” is. Mijn persoonlijke gebrek aan een talenknobbel komt daarin helaas regelmatig naar boven, als ik weer vergeet welk woord precies voor welke richting is. Gelukkig werken dingen als Google maps prima op onze iPhone ondanks de grote Google blokkade in China, en werkt een richting op wijzen en hard roepen in elke taal.

“Work hard, play hard”
Uiteraard moet er ook gewerkt worden. Aangezien je je Nederlandse leventje in een andere tijdzone achter laat, lijkt er ook ontzettend veel tijd te zijn om te werken. Met een ambitieuze klant, die enorm veel passie toont voor haar eigen merk en een mega groei doorgaat in China is de druk zeker niet laag. Het leuke van deze klant is dat ze haar passie en enthousiasme ook snel deelt als je leuke resultaten kunt laten zien.

“We need quantitative results!”
De organisatie is gewend erg pragmatisch te werkt te gaan, maar te groot geworden om op het onderbuik gevoel te opereren. Daardoor was de noodzaak voor fact-based analyses op basis van zowel interne als externe databronnen hoog, waarvoor wij ingevlogen werden. Ondanks dat dingen als Facebook en Google compleet geblokkeerd worden in China, was er toch een leuke verzameling aan externe data beschikbaar.

“Do you have the detailed performance data of our competitor?”
De eerste stap was om de verschillende leveranciers op te zoeken en de beste te kiezen, wat ons zowel een leuke rondleiding door Shanghai heeft gegeven en weer naar de andere kant van de wereld heeft gebracht. Hoewel we uiteraard geen detail informatie van de competitie mogen verkrijgen, hebben we een leuke dosis aan point-of-interest en socio-demografische data weten te verzamelen en modelleren.

“This is where people go shopping for shoes, but over there people don’t want to spend money”
De Chinese markt is in veel opzichten anders dan de Westerse, waardoor we begonnen zijn met het bouwen van verschillende modellen en visualisaties om zo ons begrip van de markt op te bouwen. Uiteindelijk hebben we duidelijke winkelgebieden en types gedefinieerd op basis van de externe data. De marktpotentie op gebied- en winkel niveau wisten we te modelleren door de interne data hier overheen te leggen. Met deze uitkomsten kan de klant haar groeistrategie tot 2020 verder verfijnen en uitvoeren.

“Take away their passports, so that they cannot leave”
Dit alles samen genomen heeft het hele project een enorme ervaring gemaakt. Het lijkt erop dat de resultaten de klant ook zo enthousiast hebben gemaakt dat we op korte termijn weer terug mogen. Dat is maar goed ook, want zelf koken is duidelijk niet mijn hobby.

Kenneth van Wanrooij

Business Intelligence & Analtyics

MSc Computer Science @UU | Business Intelligence & Analytics consultant sinds 2012 | Brengt inzichten uit data naar de business | Gedreven, maar ook ‘n tikkeltje ongeduldig | Houdt van reizen – voor werk en privé | Work hard, play hard | Woont in Amsterdam, borrelt overal | Probeert met basketball, hardlopen en snowboarden het kantoorlichaam en leaseauto te compenseren

    De New Hire Week: van opblaas-avatars tot klant-proposals

    • Anne-Fleur Offringa
    • 10 november 2015
    Naar boven