Zorgen voor optimale bedrijfsprocessen. En voor ernstig zieke patiënten?

  • Anouk Scholte
  • 09 juli 2020
Anouk

Anouk maakte de switch van werken als arts in het ziekenhuis naar werken aan optimale bedrijfsprocessen als consultant Business Process Transformation. Tijdens het hoogtepunt van de COVID-19 crisis, ruilde ze Deloitte tijdelijk in voor het ziekenhuis om weer als arts aan de slag te gaan.

Je hebt geneeskunde gestudeerd en eerder al gewerkt als arts in het ziekenhuis, hoe ben je uiteindelijk binnen Deloitte terecht gekomen?

“Na mijn studie geneeskunde in Nijmegen heb ik ruim een jaar als ANIOS (arts niet in opleiding tot specialist) orthopedie gewerkt. Ik had het naar mijn zin en vond het werk interessant, maar ik wist niet of ik binnen dit vakgebied alles uit mezelf kon halen. Naast mijn studie heb ik altijd al veel andere dingen gedaan, zoals meerdere bestuursfuncties, en die afwisseling vond ik heerlijk. Na een jaar bij orthopedie ben ik me verder gaan oriënteren en ben ik met veel verschillende mensen aan de praat geraakt. Via via kwam ik bij Deloitte terecht. Hoewel ik op dat moment nog niet per se wist wat het dan precies was wat ik wilde doen, wist ik wel waar mijn interesses en sterke kanten lagen. Tijdens oriëntatie- en sollicitatiegesprekken leek ik goed te passen binnen Business Process Transformation. Nu zijn we bijna 4 jaar verder en zit ik nog steeds helemaal op mijn plek.

Gedurende deze jaren heb ik wel altijd mijn registratie als arts behouden door een opleidingstraject en cursussen te volgen naast mijn werk bij Deloitte. Daardoor was het mogelijk om in het ziekenhuis te helpen tijdens de coronacrisis. Ik besprak met mijn team lead dat we mijn inzet regelmatig zouden evalueren, omdat niemand de situatie kon voorspellen. Een ding dat was altijd zeker, dat ik weer terug zou keren binnen mijn team bij Consulting.”

Hoe is het eigenlijk zo gekomen dat je tijdelijk weer als arts aan de slag ging?

“Toen het COVID-19 virus zich ook in Nederland begon te verspreiden, was ik net terug van mijn sabbatical, een periode waarin ik zes maanden vrijwilligerswerk als arts heb gedaan in Panama. Eenmaal terug in Nederland zou ik weer aan de slag gaan met een klantopdracht, maar het tekort aan zorgpersoneel werd steeds groter en de situatie rondom het coronavirus steeds ernstiger. Het gevoel dat ik zou kunnen helpen en dat niet zou doen, vond ik lastig.

Ik wilde actief helpen, dus ben ik het gesprek aangegaan met mijn leidinggevenden en coach. Ook kreeg ik op dat moment de vraag vanuit het ziekenhuis of ik zou kunnen helpen, en werd de klantopdracht waarmee ik zou starten uitgesteld. Alles viel dus eigenlijk op z’n plek en een aantal dagen later begon ik in het ziekenhuis.”

Hoe ervaarde je het om het Business Operations team tijdelijk in te ruilen voor een team van artsen en verpleegkundigen?

“Ik ben een aantal dagen ingewerkt op een reguliere afdeling, maar ik merkte al snel dat ik de routines in het ziekenhuis en mijn klinische blik nog niet was verloren. Vervolgens werkte ik op de afdeling die speciaal gecreëerd was voor COVID-19 patiënten.  De eerste weken werkten we met een groot team vanwege de aanhoudende toename van coronapatiënten, later draaide ik zelfstandig op deze afdeling.

Het was daarnaast ook een interessante uitdaging. Op medisch gebied, omdat we natuurlijk nog niet alles wisten over het virus, het ziektebeeld en hoe de situatie zich zou ontwikkelen. Daarnaast is het interessant om te zien hoe snel zo’n afdeling moet worden opgetuigd en hoe snel veranderingen worden doorgevoerd. De lijntjes zijn ineens veel korter dan normaal en er wordt nauwer samengewerkt.

"Mijn ervaring als arts zorgt voor een grote meerwaarde bij klantopdrachten, waar ik een brug vorm tussen arts en management."

In mijn rol binnen Business Process Transformation focus ik me o.a. op procesanalyse en optimalisatie, het in kaart brengen en (her-)inrichten van processen en afdelingen zodat alles zo efficiënt mogelijk loopt. Je kunt je voorstellen dat het vanuit dit perspectief ook ontzettend waardevol was om weer op de werkvloer te staan.

Hoewel ik ook regelmatig hele gave opdrachten doe voor verschillende klanten in andere sectoren, merk ik dat mijn passie echt ligt in en rondom het ecosysteem van de zorg. Tevens zorgt mijn ervaring als arts voor een grote meerwaarde bij klantopdrachten, waar ik een brug vorm tussen arts en management. Gedurende deze periode van Corona zag en herkende ik ook weer beide kanten, wat dit speelveld erg interessant maakt. In de afgelopen tijd merkte ik ook dat de hele situatie rondom Corona, zowel in het ziekenhuis als daarbuiten, weer nieuwe interessante vraagstukken oproept. Het begon dus ook wel weer te kriebelen om daar vanuit Deloitte mee aan de slag te gaan, zoals onze visie op de Future of Health!”

Anouk Scholte

Senior Consultant Business Process Transformation

Anouk has a different profile than most other consultants as she graduated from medical school. She worked as a medical doctor for more than a year before joining Deloitte and is now combining her analytical skills and healthcare knowledge to solve complex operational issues at different clients in and outside the healthcare sector. In her spare time she travels the world and volunteers as a doctor both national and international.

Waarom Arianne and Tamaryn bij Deloitte Audit Advisory werken

  • Deloitte Nederland
  • 06 juli 2020
DOT
Chat
DOT
Send
1
2
3
4
5

 

...
D.
D.
D.
Loading
Naar boven