Cultural Diversity Network

De Marokkaans-Nederlandse Khadija Kabli is in Nederland opgegroeid, en Shaju Basheer is hier acht jaar geleden komen wonen als Indiase expat. Deze twee collega's, die samen in 2015 hebben geholpen bij de opzet van het Cultural Diversity Network van Deloitte, benaderen elk het onderwerp van diversiteit & inclusiviteit vanuit een heel verschillend perspectief. Beide vinden diversiteit een enorm pluspunt, mits de omgeving inclusief genoeg is.

Khadija werkt als consultant voor de Programme Leadership servicelijn, waarbij ze bedrijven adviseert bij complexe transformaties. 'Diversiteit is wat mij betreft een feit. Het is er gewoon, en het neemt toe. Waar het om gaat is dat we ieder op onze eigen manier bijzonder zijn.' Als senior manager bij Global Business Services ondersteunt Shaju klanten van over de hele wereld met shared services en outsourcing-oplossingen. ‘Diversiteit is volgens mij een manier van denken. Je moet mensen niet in hokjes stoppen op basis van hun culturele achtergrond. Respect draait juist om gelijkwaardigheid.'

  • Shaju and Khadija about cultural diversity within Deloitte

Goudmijn

Toen Shaju vier jaar geleden bij Deloitte kwam werken, merkte hij dat het bedrijf minder internationaal was dan hij verwachtte. 'Er was maar weinig aandacht voor de expat-situatie en de uitdagingen die daar bij horen.' Ook Khadija vond als nieuwkomer dat Deloitte het beter kon doen wat culturele diversiteit betreft. 'Bijna niemand zag er hetzelfde uit als ik. Bijna niemand deelde mijn culturele en sociale achtergrond. Dat vond ik echt jammer. Je kunt zoveel leren van collega's van andere culturen. We bezitten een goudmijn met culturele rijkdom waar we te weinig gebruik van maken.'

Met een groepje gelijkgestemden besloten ze er iets aan te doen. En zo ontstond het Cultural Diversity Network van Deloitte. Shaju: ‘De missie? Ervoor zorgen dat Deloitte cultureel divers is, dat we aansluiten bij de verhoudingen in de maatschappij van nu, en dat we een inclusieve omgeving scheppen waarin we allemaal gelijke kansen krijgen om onze vaardigheden te ontwikkelen.’

"Je kunt zoveel leren van collega's van andere culturen. We bezitten een goudmijn met culturele rijkdom waar we te weinig gebruik van maken."

Omzetten in beleid

Makkelijker gezegd dan gedaan, zeker voor zo'n kleine groep. Maar de resultaten mogen er zijn. 'Toen we begonnen had Deloitte nog geen helder diversiteitsbeleid. Samen met GLOBE en het Women’s Network van Deloitte hebben we het op de agenda gezet, en nu is diversiteit een strategische pijler,' vertelt Khadija. 'Er gebeurt dus echt iets mee. Al vind ik dat er nog heel wat werk aan de winkel is.' Naast het kernteam heeft elke unit van Deloitte nu een eigen Cultural Diversity Ambassador. ‘De beweging is dus gedecentraliseerd, er zijn nu meer mensen die de vaart erin houden.’

Voor expats biedt het netwerk praktische ondersteuning bij het inwerken en inburgeren in Nederland. 'Nu kunnen we expats koppelen aan een 'buddy' uit hun eigen land,' zegt Shaju. Op cultureel gebied werkt het netwerk samen met het D&I-team van Deloitte om aandacht te vragen voor diverse culturele feestdagen, zoals Ramadan, het Chinese nieuwjaar, en het Holi-festival. Ook worden workshops en sessies gehouden om bewustwording op gang te brengen.

"Diversiteit betekent dat je op het feestje mag komen, inclusiviteit betekent dat je ook ten dans wordt gevraagd. Diversiteit en inclusiviteit zijn twee kanten van dezelfde medaille."

Nieuwe aanwas

Het begint natuurlijk allemaal bij het werven van nieuwe medewerkers. Khadija merkt op: 'Bij schoolbezoeken en loopbaanevenementen komt de boodschap van diversiteit beter over als Deloitte vertegenwoordigd wordt door een diverse groep aan collega’s.' Khadija vertelt enthousiast over het jaarlijkse Diversity Dinner in Amsterdam, waarbij Deloitte aanschoof met andere grote Nederlandse bedrijven. 'We maakten kennis met verschillende nieuwe collega's, en konden door erbij te zijn laten zien hoe belangrijk diversiteit voor ons is.'

Shaju merkt in zijn eigen werk hoe belangrijk diversiteit is. 'In het contact met multinationals en diverse teams moet diversiteit een integraal onderdeel van onze aanpak zijn. We moeten er echt voor zorgen dat we luisteren naar wat de klant te vertellen heeft – ook vanuit diens culturele perspectief. Zo was het maar goed dat er bij ons meest recente project in Brazilië teamleden waren die de plaatselijke nuances kennen. De Nederlandse directheid komt anders een beetje hard aan.' Khadija knikt: 'Precies! Met betere diversiteit komen meer verschillende invalshoeken aan bod. Dat sluit naadloos aan bij de wereldwijde “act as one” ambitie van Deloitte.'

Inclusiviteit

Maar een diversere groep collega’s op zichzelf is niet genoeg. Zowel Shaju als Khadija vinden dat diversiteit geen zin heeft als het ontbreekt aan inclusiviteit. 'Wat je achtergrond ook is, iedereen moet de mogelijkheden en de middelen krijgen om zelf verder te komen,' vindt Khadija. Shaju: 'Om Verna Myers, Hoofd Inclusion Strategy bij Netflix, te citeren: diversiteit betekent dat je op het feestje mag komen, inclusiviteit betekent dat je ook ten dans wordt gevraagd. Diversiteit en inclusiviteit zijn twee kanten van dezelfde medaille.'

Naar boven