What impact will you make?

Sjors Broersen

Senior Consultant Analytics & Information Management

Marjolein Vlaming

Manager Change & Technology Adoption bij Deloitte Consulting

Morris Boermann

Senior Digital Strategy Consultant

Onze organisatie staat wereldwijd bekend om de kwaliteit van onze consultancydiensten. Dat betekent echter niet dat we alleen maar vooruitkijken naar de volgende opdracht; bij Deloitte reflecteren we ook onze aanpak om te kijken of we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Soms nemen we zelfs de theoretische basis van onze methodologie onder de loep, om uiteindelijk meer succes in onze praktijk te behalen.

Marjolein Vlaming, Manager Change & Technology Adoption bij Deloitte Consulting, bedacht een wetenschappelijke manier om verandertrajecten succesvoller te maken:

‘Ik heb Arbeids- en Organisatiepsychologie gestudeerd en daarna nog een Informatiemanagement master gedaan. Na enkele jaren werkervaring te hebben opgedaan, koos ik bewust voor Deloitte vanwege hun afdeling Change & Technology Adoption die organisaties adviseert over de menselijke gevolgen van grootschalige verandertrajecten met een IT-component.

Waar een IT’er een nieuw systeem implementeert en vervolgens zegt ‘het werkt’, richten wij ons op de sociale impact van die transitie. Want uiteindelijk moeten mensen met dat nieuwe systeem gaan werken. Hoe kunnen we angst wegnemen en kennis bijbrengen? Ik merkte dat er vaak verschil zat tussen wat mensen zeggen en wat ze doen. En als bij een multinational 100.000 medewerkers wereldwijd een nieuw IT-systeem moeten gaan gebruiken, heb je als Change Consultant weinig aan je onderbuikgevoel. Het leek mij interessant om te gaan meten wat mensen daadwerkelijk doen in een verandertraject.

Op basis van data over het gedrag van systeemgebruikers kun je change management veel effectiever inzetten. Wie maakt er het meest gebruik van een nieuw systeem? Wie loggen er het snelst in? Vanuit mijn beide studies had ik altijd al het idee om met behulp van IT te meten hoe mensen denken en reageren. Dat idee ben ik eerst naast mijn consultancyprojecten gaan uitwerken. Daarna heb ik samen met mijn collega’s een pilot opgezet binnen Deloitte, met positieve resultaten.

‘Mensen hebben vaak een vaag beeld van Change Management. Ik wilde het meer data-driven maken.’

Omdat het steeds meer tijd in beslag nam, ben ik naar Deloitte Innovation gestapt met mijn plan. Dankzij hun funding kon ik er samen met een team een aantal maanden fulltime aan werken en besloot ik om een wetenschappelijk onderbouwd assessment te creëren. Ik heb contact gezocht met een hoogleraar van Cornell University en ben naar New York gevlogen om een samenwerking op te zetten. Met behulp van zijn theoretische kennis over Change Management hebben we de Change Adoption Profiler ontwikkeld: een tool die de veranderbereidheid van medewerkers meet en classificeert in 4 categorieën, variërend van “Frontrunners” tot “Traditionals”. Afhankelijk van welke types er in jouw organisatie rondlopen, kun je het verandertraject op hen aanpassen.

Sinds april 2016 is ons product ‘live’ en hebben we het al meerdere keren ingezet bij klanten. Ik combineer mijn werk als Change Consultant nu met het doorontwikkelen van de Change Adoption Profiler. Onlangs heb ik nog een interne training gegeven aan EMEA-collega’s in Londen om te demonstreren hoe het waarde kan toevoegen voor hun klanten.

Het begon natuurlijk met een idee in mijn hoofd, maar Deloitte heeft mij gefaciliteerd om dit resultaat te bereiken. De medewerkers van Innovation bijvoorbeeld helpen je echt om de stap van slim idee naar commercieel interessant product te maken. Bij een start-up was dat proces misschien sneller gegaan; je moet hier toch veel mensen intern zien te overtuigen. Maar aan de andere kant had een hoogleraar van Cornell University waarschijnlijk minder snel gereageerd op een mailtje van Marjolein@e-mail.com. Als je idee commerciële potentie heeft en jijzelf het nodige doorzettingsvermogen, kun je met de slagkracht en het internationale netwerk van Deloitte echt iets bijzonders realiseren.’

What impact will you make?

Denk jij net als Marjolein altijd na over hoe iets nog beter kan? En wil je de ruimte en middelen krijgen om jouw ideeën ook echt in de praktijk te brengen? Bekijk dan onze vacatures.

Naar boven