What impact will you make?

Sjors Broersen

Senior Consultant Analytics & Information Management

Morris Boermann

Senior Digital Strategy Consultant

Deloitte Digital is sinds 2012 actief in de Nederlandse markt en is gespecialiseerd in strategische digitale vraagstukken voor grote nationale en internationale opdrachtgevers. De kracht van Deloitte Digital is dat we dankzij een zeer unieke mix van talentvolle medewerkers opdrachten multidisciplinair kunnen benaderen - niet alleen vanuit een strategische invalshoek, maar ook technologisch én creatief.

Morris Boermann is Senior Consultant binnen Deloitte Digital en adviseert voornamelijk grote retailorganisaties op het gebied van digital strategy:

‘Als mijn kleine neefje aan mij vraagt wat ik voor werk doe, dan zeg ik dat ik bedrijvendokter ben op het gebied van digital. Zo voelt het soms wel namelijk; als een dokter die een diagnose stelt en met een recept voor verbeteringen komt. Veel bedrijven – ook de meest succesvolle – worstelen vandaag de dag met de steeds digitaler en ongrijpbaarder wordende consument. Bedrijven zijn vaak bewust of onbewust geworden zoals ze zijn, maar begrijpen niet altijd even goed de rol van digital. En het ís ook ingewikkeld. Digital valt niet te omkaderen, het zit overal in verweven. Consumenten gebruiken digitale oplossingen tijdens elke fase van de ‘customer journey’ (de klantreis van oriëntatie tot service na aankoop). Vandaar dat bedrijven goed moeten nadenken over de manier waarop ze communiceren met klanten, de producten die ze verkopen, de service die ze verlenen en de manier waarop ze intern georganiseerd zijn.

De opdrachten waar ik aan werk komen van voornamelijk grote retailers, en de kernvraag draait altijd om de rol die digital speelt in het businessmodel van een bedrijf. Zeker grote retailbedrijven hebben last van de wet van de remmende voorsprong en worden op sommige vlakken pijlsnel ingehaald door start-ups die heel anders georganiseerd zijn. Dat soort grote retailers mogen wij dan helpen om relevant te blijven in tijden van disruptieve verandering.

Stel er is een grote winkelketen met enorm veel winkels. En dan komt er ineens een online start-up met één kantoortje zonder winkels, die jouw producten nog dezelfde dag thuis brengt met een persoonlijk berichtje voor elke klant. Tja, dan gaat zo’n winkelketen zich wel even achter de oren krabben. Iedereen ziet dat de hele waardeketen verandert en dat het hele retailveld verandert. Kijk maar naar de verandering in het winkelbeeld van de grote steden. Betekent overigens niet dat alle winkels gaan verdwijnen; ze krijgen een andere invulling. Het worden meer en meer experience centers.

'Ik werk binnen Deloitte samen met steengoede collega’s waaronder innovators, data scientists, engineers, creatieven en cyber securityspecialisten. In de toekomst zullen we ook door onze internationale samenwerkingen behoorlijk in kracht toenemen.'

Hoe zo’n digital strategy opdracht verloopt? De eerste weken zijn we alleen bezig met het aanbrengen van structuur. Daar komt ons analytisch brein van pas. Aan de andere kant hebben we als consultants een groot voordeel doordat we kennis hebben van verschillende industrieën waar digital al als versneller wordt gebruikt. Na een grondige analyse volgt er een digital strategy. Of beter gezegd: een strategy. Want tegenwoordig is alles al digital.

In die strategie zijn twee dingen heel belangrijk. Ten eerste: ‘who owns the customer’? Ofwel: wie heeft er contact met de klant en hoe vergroot je zijn of haar loyaliteit? Bij grote partijen zoals bijvoorbeeld Amazon is het tegenwoordig ook mogelijk om groenten te bestellen. Daarmee verschuift het ‘ownership’ van die consumenten van een supermarkt naar Amazon. Wat 20 jaar geleden een online boekenwinkel was, en nu de meest waardevolle retailer in Amerika met een wijd assortiment aan producten en diensten. Vandaar dat we opdrachtgevers ook altijd uitdagen na te denken over concurrenten van de toekomst!

Tweede belangrijke is personalisatie. Hoe beter je gepersonaliseerd met je klanten om gaat, hoe meer loyaliteit je opbouwt, wat inherent goed is voor de verkoop van producten. Bijvoorbeeld: houd je van deze groente, dan moet je deze ook eens proberen. De rol van digital hierin is cruciaal en gaat voor alle organisaties bepalen hoe succesvol ze zullen zijn.

Ik heb een supermooie baan. Als je ziet hoeveel impact mijn werk kan hebben, dat is ongekend. Uiteraard doe ik dat niet alleen. Deloitte heeft wat dat betreft een unieke propositie. Niet alleen strategie, plan van aanpak en visie, maar óók de uitvoering. Ik werk binnen Deloitte samen met steengoede collega’s waaronder innovators, data scientists, engineers, creatieven en cyber securityspecialisten. In de toekomst zullen we ook door onze internationale samenwerkingen behoorlijk in kracht toenemen. Voorlopig voel ik me hier dus nog wel een aantal jaren als een vis in het water.’

What impact will you make

Denk jij net als Morris altijd na over hoe iets nog beter kan? En wil je de ruimte en middelen krijgen om jouw ideeën ook echt in de praktijk te brengen? Bekijk dan onze vacatures.

Naar boven